0

تاریخچه صنعت نساجی، کاربرد و اهمیت آن

تاریخچه صنعت نساجی، کاربرد و اهمیت آن

منسوجات در تاریخ بشر مهم بوده‌اند و منعکس‌کننده مواد موجود برای یک تمدن و همچنین فناوری‌هایی هستند که به آن تسلط یافته‌اند. از دوران باستان تا به امروز، روش‌های تولید منسوجات به طور مستمر تکامل یافته‌اند و انتخاب منسوجات موجود بر نحوه حمل دارایی‌های مردم، پوشیدن لباس و تزئین محیط اطراف آن‌ها تأثیر گذاشته است. در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه، اهمیت و کاربرد نساجی آشنا کنیم:

نساجی چیست

اصطلاح “نساجی” یک کلمه لاتین است که از واژه “texere” به معنای “بافندگی” گرفته شده است. نساجی به یک ماده انعطاف‌پذیر متشکل از شبکه‌ای از الیاف طبیعی یا مصنوعی اطلاق می‌شود که به‌عنوان نخ شناخته می‌شود. منسوجات از بافندگی، قلاب‌بافی، گره‌زدن و فشار دادن الیاف به یکدیگر شکل می‌گیرند.

تاریخچه نساجی

تاریخ نساجی تقریباً به قدمت تمدن بشری است و با گذشت زمان خود را غنی‌تر کرده است. بین قرن 6 و 7 قبل از میلاد، قدیمی‌ترین نشانه ثبت شده استفاده از الیاف با اختراع پارچه کتان و پشم در حفاری ساکنان دریاچه سوئیس یافت شده است. در هند، فرهنگ ابریشم در سال 400 پس از میلاد معرفی شد، درحالی‌که نخ‌ریسی پنبه به 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.
در چین، کشف و متعاقب آن توسعه روش‌های نخ‌ریسی ابریشم در ۲۶۴۰ قبل از میلاد آغاز شد، درحالی‌که در مصر هنر ریسندگی کتان و بافندگی در ۳۴۰۰ قبل از میلاد توسعه یافت. کشف ماشین‌ها و کاربرد گسترده آنها در پردازش الیاف طبیعی یک نتیجه مستقیم بود. اختراع الیاف مصنوعی مختلف مانند نایلون بازار وسیع‌تری برای محصولات نساجی ایجاد کرد و به‌تدریج منجر به کشف منابع جدید و بهبودیافته الیاف طبیعی شد.

اهمیت نساجی

اگر در میان اقلیتی متمایز از برهنگی‌ها نباشید، احتمالاً هر روز لباس می‌پوشید. لباس از ما در برابر آفتاب، باد، باران، سرما و گاهی نگاه‌های قضاوت‌آمیز در اجتماعات محافظت می‌کند. درست مانند ایمنی زنان، ما معمولا فراموش می‌کنیم که نساجی مهم‌ترین موضوع زندگی ما است.
ما هرگز دوست نداریم حتی یک روز بدون غذا بمانیم همچنین پوشیدن لباس یک ضرورت ایجاد شده توسط انسان است و برای ماندن و بقا در جامعه مهم است. مطمئناً همه ما دوست داریم بدون پیژامه بخوابیم، اما هنوز هم این فکر القا شده که شما نمی‌توانید یا نباید برهنه زندگی کنید.
ممکن است اغلب به بینش‌های غنی که در مطالعه تاریخ نساجی می‌توان یافت فکر نکرده‌اید. مقدار زیادی نمادشناسی در نقش و استفاده از رنگ و همچنین انتخاب خود فیبر ظاهر می‌شود. این به ما اجازه می‌دهد تا ترکیب ابزار و هنر را ببینیم.
پوشاک و منسوجات یکی از گویاترین راه‌هایی هستند که به طور روزانه ارزش‌های اجتماعی خود را به اشتراک می‌گذاریم. بنابراین، منسوجات این توانایی را دارند که دریچه‌ای به ذهن افراد و فرهنگ‌های گذشته یا حال به محققان بدهند.

کاربرد منسوجات

تاریخچه صنعت نساجی، کاربرد و اهمیت آن

برای درک منسوجات و کاربردهای امروزی آنها و همچنین کاربردهای آتی، درک توسعه منسوجات و کاربردهای آنها در طول تاریخ ضروری است. توسعه تدریجی فرآیندهای تولید نساجی و استفاده از مواد مختلف، بر توسعه و کاربرد خود مواد تأثیر گذاشته است.

کاربردهای منسوجات صنعتی

منسوجات صنعتی بر اساس فرآیند چالش برانگیز، مواد خام فرآوری شده، سیستم تولید و استراتژی تولید طبقه‌بندی می‌شوند. با این حال، محققان منسوجات صنعتی را براساس کاربرد نهایی آنها طبقه‌بندی کرده‌اند. در اینجا برخی از کاربردهای رایج آورده شده است:

برد مدار چاپی

برد مدار چاپی بخشی ضروری از فناوری مدرن است. امروزه، تقریباً براساس تمام بردهای مدار چاپی الکترونیکی مدرن، اتصالات الکتریکی و مکانیکی برای اجزای سیستم‌های مختلف فراهم می‌شود. استفاده از این بخش کوچک از الیاف پلاستیک و شیشه یکی از دلایل رشد صنعت الکترونیک است.

قطعات عایق صدا

مواد نساجی به دلیل ساختار متخلخل آنها در زمان‌های اخیر به طور گسترده برای عایق صدا و کاربردهای جذب صدا استفاده می‌شود. از این مواد به عنوان جاذب صدا، پخش‌کننده صدا، نویزگیر و بازتابنده صدا استفاده می‌شود. از دست دادن انرژی صوتی در مواد نساجی تحت تأثیر مشکلات فیزیکی متعددی مانند انواع الیاف، قطر الیاف، ضخامت و چگالی مواد، تکنیک‌های اتصال، مقاومت هوا و تخلخل است.

روبان چاپگر کامپیوتر

کارتریج چاپگر کامپیوتری به عنوان “روبان چاپگر کامپیوتری” شناخته می‌شود که از نوار کاست و پارچه جوهر ساخته شده است. کارتریج‌ها درست زمانی تعویض می‌شوند که دیگر نمی‌توان پرینت گرفت، اما تنها بخشی از نوار که به عنوان شارژ مجدد شناخته می‌شود، تغییر می‌کند تا در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی شود.

برس مصنوعی

برس‌های مصنوعی معمولا از نایلون یا پلی استر یا ترکیبی از هر دو ساخته می‌شوند. کیفیت برس (استحکام، دوام و غیره) بسته به رشته‌های مورد استفاده متفاوت است. برس‌های مصنوعی برای رنگ‌آمیزی با رنگ روغن یا آب استفاده می‌شود.

تسمه نقاله

سیستم تسمه نقاله مدرن، کارآمد و بهترین راه برای حمل و نقل کالا است. اینها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی می‌توانند وزن و بارهایی با اندازه‌های مختلف را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند. این نوع تسمه بدون خطر است و به راحتی می‌توان آن را در هر مکانی نصب کرد.

کمربند ایمنی

کمربند ایمنی یک مهار سه نقطه‌ای است که به جای ساختار خودرو به کمربند شانه‌ای و به صندلی متصل می‌شود. اولین خودرویی که از این سیستم استفاده کرد Range Rover Classic بود. از سال 1980 در اولین صندلی خودرو استفاده شده است. این سیستم برای صندلی‌های جلو در برخی خودروها مانند “رنو ول ساتیس” استفاده می‌شد.

لوله انعطاف پذیر شلنگ آتش نشانی

لوله‌های خرطومی از مواد نساجی که ممکن است در برابر فشار مقاومت کنند ساخته شده است. مواد اولیه شامل پنبه، کتان و الیاف دست‌ساز در این کالاها است. این می‌تواند برای فشار بالای آب در حالی که نشتی ندارد مناسب باشد. از ویژگی‌های شیلنگ‌ها می‌توان به مقاومت خوب در برابر سایش، نگهدارنده و وزن سبک اشاره کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *