0

هر آنچه درباره کسب و کار مجسمه سازی باید بدانید

هر آنچه درباره کسب و کار مجسمه سازی باید بدانید

اگرچه مجسمه سازی یکی از اولین اشکال هنری است، اما آن‌گونه که باید درک و قدردانی نشده است. اجداد ما روزی روزگاری اشکال انسان و حیوان را در صخره‌ها حکاکی می‌کردند. این کنده‌کاری‌ها حتی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های غارشناسی، قدیمی‌تر هستند. شاید شناخته‌شده‌ترین مجسمه از دوران باستان توسط مجسمه‌سازان یونان باستان ساخته شده باشد.

مجسمه سازی چیست

بر خلاف یک نقاشی، مجسمه ‌سازی یک هنر سه‌بعدی است که به شما امکان می‌دهد یک قطعه را از همه زوایا مشاهده کنید. مجسمه یکی از انواع اصلی هنرهای تجسمی است. مجسمه‌ها به طور سنتی نقش‌برجسته یا اشیا مستقل هستند. بااین‌حال، هنرمندان معاصر همچنین ممکن است از مجسمه ‌سازی به‌عنوان بخشی از “هنر تجربی” استفاده کنند.
مجسمه ‌ساز شخصی است که هنر مجسمه‌سازی را به‌عنوان یک حرفه انجام می‌دهد. آنها ساختارهای سه‌بعدی را با استفاده از خاک رس، پلاستیک، شیشه، پارچه کاغذی، فلزات مختلف، چوب، سنگ، یخ و غیره ایجاد و طراحی می‌کنند.

مواد مجسمه سازی

برخی از رایج‌ترین مواد مورداستفاده برای ساخت مجسمه عبارت‌اند از برنز، فلز، چوب، شیشه و خاک رس. برای اطلاعات بیشتر در مورد هر ماده به ادامه مطلب توجه کنید.

برنز
به دلیل هنر و استحکام آلیاژهای برنز، برنز یکی از محبوب‌ترین مواد در طول تاریخ بوده است. مقاومت در برابر شکست به این معنی است که هنرمندان می‌توانند چهره‌هایی را خلق کنند که به نظر می‌رسد در “عمل” مجازی هستند.

فلز
فلز یکی دیگر از موادی است که به دلیل توانایی‌های خود در برابر گذر زمان در بین هنرمندان بسیار محبوب است. مجسمه‌های فلزی برای فضاهای داخلی و خارجی مناسب هستند و می‌توانند از طریق فرایندهای مختلفی مانند ریخته‌گری، مونتاژ و غیره به‌منظور ایجاد یک فضای بزرگ تبدیل شوند.

خاک رس
خاک رس اساساً از آب‌ و خاک ریز تشکیل شده است و سرامیکی بر پایه آب معمولاً در دمای بسیار بالا پخته می‌شود تا آثار چینی، سفالی و سنگی ایجاد شود. اگر خاک رس بر پایه روغن باشد نمی‌توان آن را پخت (روغن تبخیر نمی‌شود). بنابراین این نوع مجسمه پس از مدت‌زمان بسیار طولانی قابل‌اجرا باقی می‌ماند. درصورتی‌ که هنرمندان نیاز به جابه‌جایی مداوم مجسمه داشته باشند، معمولاً خاک رس روغنی را انتخاب می‌کنند.

شیشه
به‌منظور تولید یک مجسمه شیشه‌ای، هنرمند می‌تواند شیشه مذاب را از طریق فرایندهای داغ مانند دمیدن و ریخته‌گری آن را شکل دهد. یک هنرمند همچنین می‌تواند با استفاده از فرایندهای سرد که شامل سندبلاست، چسباندن و آسیاب می‌شود، با شیشه در دمای اتاق کار کند.

چوب
یکی دیگر از رایج‌ترین مواد برای مجسمه ‌سازی چوب است. در مجسمه‌سازی با چوب، به‌وسیله کنده‌کاری می‌توان مجسمه‌های زیبایی ساخت. اما مجسمه‌های چوبی، کمی ماندگاری پایین‌تری نسبت به سایر مواد دارند.

انواع مجسمه سازی

هر آنچه درباره کسب و کار مجسمه سازی باید بدانید

مجسمه سازی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزار بیان برای انسان‌ها در سراسر دنیا است. در فرهنگ‌های مختلف از انواع متفاوتی از مجسمه‌ها برای انتقال معنایی مهم و بزرگداشت رهبران خود یا دیگر شخصیت‌های مهم اجتماعی استفاده کرده‌اند. در اینجا برجسته‌ترین انواع مجسمه‌سازی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر را بررسی خواهیم کرد.

مجسمه برجسته

نقش برجسته‌ها یکی از قدیمی‌ترین اشکال مجسمه‌سازی هستند که قدمت آن به ۲۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. میزان تفاوت این مجسمه‌ها در عمق آنها است. نقش برجسته‌ها می‌توانند با حکاکی اندک بر روی سنگ، چوب یا پس‌زمینه ماده دیگر باشند یا به جزئیات بیشتر کارهای سه‌بعدی که در طول تاریخ انجام شده‌اند باشند.

 مجسمه‌های حکاکی شده

قدمت مجسمه‌های کنده‌کاری شده به دوران باستان مانند هر شکل دیگری از بیان هنری بازمی‌گردد. فرهنگ‌های باستان از کنده‌کاری به‌عنوان وسیله‌ای برای به‌تصویرکشیدن انواع خاصی از حیوانات یا عناصر طبیعی و همچنین شخصیت‌های مذهبی مختلف که ممکن بود برای اهداف تشریفاتی کاربرد داشت استفاده می‌کردند.

مجسمه‌های ریخته‌گری

ریخته‌گری اغلب بیشتر در مجسمه‌سازی مدرن استفاده می‌شود، اما ریشه در اشکال باستانی آثار هنری نیز دارد که شامل استفاده از خاک رس یا حتی انواع مختلف فلزات مانند برنز است. ساخت مجسمه ریخته‌گری مستلزم آن است که هنرمند زمان قابل‌توجهی را صرف ساختن قالب کند که سپس به با پرکردن قالب، مجسمه ایجاد می‌شود.

مجسمه‌سازی مونتاژ

روش مجسمه‌سازی مونتاژ با هر نوع مجسمه‌سازی دیگری که تا کنون به آن اشاره کردیم بسیار متفاوت است. مجسمه‌سازی افزودنی به‌جای حذف بخش‌های خاصی از آن ماده، هنرمند را ملزم می‌کند تا با افزودن مواد خاصی، فرمی را ایجاد کند.
مجسمه‌سازی مونتاژ در دوران مدرن بسیار رایج‌تر است، زیرا هنرمندان دارای طیف گسترده‌ای از مواد و تکنیک‌های مختلف هستند که می‌توانند برای ایجاد فرم‌ها و ساختارهای خاص از آنها استفاده کنند.

مجسمه کنده‌کاری

این روش مستلزم آن است که هنرمند از یک‌تکه برای تراشیدن مجسمه خود تا رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کند. معمولاً هنرمندان تکه‌ای از سنگ یا مواد دیگر را برداشته و برای حذف قسمت‌های مختلف یا اضافه‌کردن به اشکال موجود کار می‌کنند.

مجسمه‌های مدل‌سازی

مجسمه‌سازی مدل‌سازی بسیار شبیه به تکنیک ریخته‌گری است که قبلاً ذکر کردیم، اما شامل استفاده از هر نوع ماده‌ای است که هنرمند انتخاب می‌کند. کارهای مدل‌سازی ممکن است شامل استفاده از موم، خاک رس یا انواع دیگر باشد که هنرمند به‌راحتی می‌تواند به میل خود قالب و شکل دهد.

مجسمه‌های قابل نصب

مجسمه‌سازی نصب شامل قرار دادن تعدادی از قطعات مختلف از پیش‌ ساخته شده در کنار هم برای ایجاد کار نهایی است. اینها مجسمه‌های سه‌بعدی هستند که اغلب از هر نوع ماده‌ای که هنرمند انتخاب می‌کند، از جمله چوب، فلز، سرامیک و موارد دیگر ساخته می‌شود.

مجسمه‌های خاکی

روش مجسمه‌های خاکی که به‌عنوان هنر زمین نیز شناخته می‌شوند، آثاری هستند که در زمین یا با استفاده از انواع مختلف سنگ‌ها یا چوب‌های طبیعی انجام می‌شوند. مجسمه‌های خاکی قدیمی‌تر، اغلب شامل خلق آثاری می‌شدند که شباهت‌هایی به حیوانات یا انسان‌های خاصی داشتند، درحالی‌که سایر مجسمه‌ها حول اشکال و الگوهای متمایز می‌چرخند.

درآمد مجسمه سازی

مجسمه‌سازان مدرن را می‌توان برای ایجاد مجسمه برای یک پارک یا لابی یک ساختمان اداری استخدام کرد. یک موزه ممکن است یک مجسمه‌ساز را برای ایجاد یک قطعه منحصربه‌فرد برای یک مجموعه یا یک نمایشگاه استخدام کند. کلکسیونرهای خصوصی اغلب کار را سفارش می‌دهند و قطعه خاصی را درخواست می‌کنند.

مجسمه‌سازان معمولاً خود اشتغال هستند و ممکن است به‌صورت پاره‌وقت مجسمه‌سازی کار کنند و شغل تمام‌وقت دیگری داشته باشند. مجسمه‌ساز باید آثار خود را به بازار عرضه کند و نامی برای خود ایجاد کند. معمولاً فرد باید از تصاویر مجسمه‌های خود یک نمونه کار تهیه کند زیرا ممکن است یک وب‌سایت از آثار خود داشته باشد.
مجسمه‌سازان معمولاً سعی می‌کنند آثار خود را در گالری‌ها یا موزه‌های هنرمندان محلی به نمایش بگذارند. بسیاری از مجسمه‌سازان ساعت‌های طولانی کار می‌کنند. کسی که پشتکار دارد و اشتیاق و استعداد واقعی برای مجسمه‌سازی دارد، به‌احتمال زیاد دستمزد بالاتر را دریافت می‌کند و همچنین برای کار مجسمه‌سازی خود به رسمیت شناخته می‌شود.

چگونه مجسمه ساز شویم؟

مجسمه‌سازی به‌عنوان یک هنر ساده نیست. استفاده از ابزار نیاز به مهارت دارد. حک کردن ساختارهای کامل به زمان و تمرین نیاز دارد. مجسمه‌سازها مواد سخت را عموماً با ابزار حک می‌کنند. بسته به مواد مورداستفاده، یک مجسمه‌ساز ممکن است از تکنیک‌های مختلف از دوخت تا قالب‌گیری و برش استفاده کند. گاهی نیز برای به‌دست‌آوردن سازه‌های موردنظر از قالب‌گیری، ریخته‌گری، جوشکاری و پخت استفاده می‌کنند.
برای اینکه مجسمه‌ساز شوید نیازی به مدرک دانشگاهی نیست و با داشتن کمی ذوق و علاقه می‌توانید این شغل هنری را شروع کنید. اما برای اینکه مجسمه‌ساز حرفه‌ای شوید نیاز است که در رشته مجسمه‌سازی تحصیل کنید تا با علم و هنر مجسمه‌سازی بیشتر آشنا شوید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *