0

کسب درامد با کاشت سبزی

کسب درامد با کاشت سبزی

تولید سبزیجات یک فعالیت مفید است که می‌تواند محصولات تازه و خوش‌طعمی را ارائه دهد. در کشت سبزیجات بسیاری از مزایای مشابه سایر فعالیت‌های باغبانی، از جمله ورزش، هوای تازه، زیباسازی منظره و لذت را تجربه خواهید کرد.

سبزیجات چیست

«هر گونه گیاه علفی که میوه، دانه، ریشه، غده، پیاز، ساقه، برگ یا قسمت گل آن به‌عنوان غذا استفاده می‌شود» را سبزیجات گویند. سبزیجات عموماً گیاهانی یک‌ساله هستند.

کاشت سبزیجات

عملیات کاشت سبزیجات، تولید چند سبزی برای استفاده خانوادگی، فروش و تولید صنعتی را شامل می‌شود. حدود 1000 متر زمین برای تامین یک خانواده شش‌نفره مورد نیاز است. مناسب‌ترین سبزیجات آنهایی هستند که عملکرد زیادی در واحد سطح دارند.

عوامل مهم در کاشت سبزیجات

کشاورزی سودآور نیازمند توجه به کلیه عملیات تولیدی از جمله کنترل حشرات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و بازاریابی کارآمد است. در زیر چند عامل مهم در کشت سبزیجات آمده است:

اقلیم

آب‌ و هوا شامل دما، رطوبت، نور و شرایط باد یک منطقه خاص است. هر کدام از عوامل اقلیمی بر رشد گیاه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند یک عامل محدودکننده در رشد گیاه باشد. تا زمانی که هر عامل از کمیت یا کیفیت مطلوب برخوردار نباشد، گیاهان به حداکثر رشد دست نمی‌یابند.

 گرما

دمای مورد نیاز بر اساس حداقل، بهینه و حداکثر دما در طول روز و شب در دوره رشد گیاه است. نیازها با توجه به نوع و تنوع محصول خاص متفاوت است. بر اساس محدوده دمایی بهینه، سبزیجات را می‌توان به‌عنوان انواع فصل سرد یا فصل گرم طبقه‌بندی کرد.

میزان آب و رطوبت

میزان و توزیع سالانه بارندگی در یک منطقه، محصولات محلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای رشد و نمو مطلوب، گیاهان به خاکی نیاز دارند که آب و همچنین مواد مغذی محلول در آب را تامین کند.

نور

نور منبع انرژی برای گیاهان است. پاسخ گیاهان به نور به شدت نور، کیفیت و مدت‌ زمان روزانه یا دوره نوری بستگی دارد. تغییرات فصلی در طول روز بر رشد و گلدهی برخی از محصولات گیاهی تأثیر می‌گذارد.

زمین

جنس خاک و شیب یک زمین ممکن است بر زمان بلوغ یک محصول تأثیر بگذارد یا ممکن است منجر به خشکی، آسیب زمستانی یا آسیب ناشی از باد شود. یک مکان همسطح به‌طور کلی مطلوب‌ترین است، اگرچه یک شیب جزئی ممکن است به زهکشی کمک کند. مکان‌های در معرض شیب برای کشت سبزیجات مناسب نیستند زیرا خطر آسیب به گیاهان توسط بادهای شدید وجود دارد.

میزان آبیاری سبزیجات

دانستن نحوه آبیاری صحیح باغ سبزیجات کلید تولید سبزیجات تازه و مغذی است که هر وعده غذایی را تقویت می‌کند. بسیار رایج است که باغداران بدون برنامه به کار آبیاری سبزیجات بپردازند. در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باعث می‌شود باغ شما در تمام فصل تولید و ظاهر عالی داشته باشد:

از شیلنگ برای آبیاری عمیق استفاده کنید

سبزیجات و گل‌ها ساختار متفاوتی دارند و نیاز آبیاری متفاوتی دارند. در مورد سبزیجات، قسمتی از گیاه که می‌توانید ببینید اهمیت بسیار کمتری نسبت به آنچه در زیر زمین می‌افتد دارد. سیستم ریشه گیاهان سبزی شما بیشترین اهمیت را دارد. وقتی آب به طور مداوم به ریشه گیاهان سبزی شما می‌رسد، ریشه‌ها به رشد و گسترش تشویق می‌شوند.

از آب پاش استفاده نکنید

مشکل استفاده از آبپاش برای آبیاری باغ سبزیجات این است که برگ گیاه بیشترین آب را دریافت می‌کنند. یکی دیگر از مشکلات استفاده از آبپاش برای آبیاری در ساعات مختلف روز این است که رطوبت بیش از حد روی برگ‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی گیاهان ایجاد کند. این مسائل می‌تواند شامل بیماری‌ها و قارچ‌ها باشد که به شدت بر تولید باغ شما تأثیر می‌گذارد

بهترین زمان روز برای آبیاری باغ سبزیجات

بهترین زمان برای آبیاری باغ سبزی این است که کار را در اوایل روز انجام دهید. آبیاری در ساعات اولیه صبح به این معنی است که قبل از گرم شدن هوا و تبخیر آب، سبزی زمان بیشتری برای جذب آب دارد.

 هر چند وقت یکبار باید باغ سبزیجات را آبیاری کرد؟

اغلب باغبانان هر روز آبیاری انجام می‌دهند. اما به طور معمول هفته‌ای سه روز زمان مناسب‌تری برای آبیاری سبزیجات است. برنامه کم تکرار به آب زمان می‌دهد تا به داخل زمین نفوذ کند.

 میزان برداشت سبزی در هر متر مربع

کسب درامد با کاشت سبزی

هر کسی که تازه کشت سبزیجات را شروع کرده است، می‌تواند در هر متر مربع حدود 2 کیلوگرم سبزی تولید کند. یک منطقه کوچک 100 متر مربعی حدود 200 کیلوگرم سبزی برداشت می‌شود.

سود کاشت سبزی

دو اصل مهم در سودآوری تولید سبزیجات وجود دارد: ابتدا باید تصمیم بگیرید که در کجا قرار است محصول خود را بفروشید. در آخر باید تصمیم بگیرید که بهترین راه برای فروش سبزیجات شما چگونه است.

کجا بفروشیم؟

این تصمیم باید قبل از اینکه چیزی در زمین بکارید گرفته شود. دلیل آن این است که مکان‌های مختلف و روش‌های مختلف فروش، برای موفقیت به چیزهای مختلفی برای فروش نیاز دارند.
به‌عنوان‌مثال: اقلام منحصربه‌فرد و خاص معمولاً در یک فروشگاه مواد غذایی به‌خوبی فروخته نمی‌شوند. مردم برای خرید مواد غذایی به آنجا می‌آیند، نه برای سرمایه‌گذاری‌های غذایی لذیذ. از طرف دیگر، شما می‌توانید فروش آن اقلام را در یک غرفه محصولات گران‌قیمت انجام دهید. اینجا جایی است که مردم برای امتحان کردن میوه‌ها و سبزیجات منحصربه‌فرد می‌آیند.

چه جوری بفروشم؟

مردم چیزهایی را دوست دارند که زیبا به نظر می‌رسند. خوشبختانه، میوه‌ها و سبزیجات به‌طورکلی با رنگ‌های روشن و شکل‌ها و اندازه‌های مختلف بسیار جذاب هستند. زیبا جلوه دادن محصول شما برای فروش آن بسیار مهم است. در اینجا چند ایده برای فروش سبزیجات وجود دارد:

– آنها را در ظروف و برای بهداشت بیشتر سلفون‌کشی کنید.

– صفحه اجتماعی خود را ایجاد کنید.

– یک لوگو یا تصویر طراحی کنید تا برای “کسب‌وکار” جدید خود استفاده کنید.

– جعبه‌های شخصی‌شده را با آرم/نام تجاری خود روی آن‌ها سفارش دهید.

– عکس‌های جذابی از محصولات خود برای نمایش خود بگیرید.

– یک کارت دستور پخت برای نحوه پخت با آن اضافه کنید.

– در مغازه سبزی‌ها را با قفسه‌ها جدا کنید.

– سبزی پاک و خرد شده ارائه دهید.

– سبزی‌های پخته شده را بسته‌بندی و عرضه کنید.

همان‌طور که در بالا ذکر شد نحوه ارائه محصول و مساحت زمین تأثیر زیادی در میزان فروش و درآمد شما دارد. به طور مثال قیمت سبزی تازه، سبزی خرد شده و سبزیجات خشک شده متفاوت است. سبزیجات تازه کیلویی 10 تا 60 هزار تومان، سبزیجات خرد شده کیلویی 20 تا 70 هزار تومان و سبزیجات خشک شده کیلویی از 50 تا 200 هزار تومان متغیر است.
برای محاسبه میزان درآمد شما از فروش سبزیجات فرض می‌کنیم زمین 1000 متری در اختیار داریم. با احتساب اینکه هر 1 متر زمین 2 کیلوگرم سبزی می‌دهد. شما در زمین 100 متری 200 کیلوگرم سبزی برداشت خواهید کرد. پس شما بسته به نوع ارائه سبزی، حدوداً مبلغ 2 تا 12 میلیون تومان از زمین 100 متری در هر برداشت درآمد خواهید داشت.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *