0

مهندس هواشناس کیست و وظایف آن

مهندس هواشناس کیست و وظایف آن

به عنوان یک هواشناس، آب و هوا را با استفاده از داده‌های زمین، دریا و جو مطالعه خواهید کرد. شما باید از مدل‌های کامپیوتری و ریاضی برای پیش‌بینی‌های کوتاه و بلند مدت آب و هوا و مطالعه الگوها و شرایط آب و هوایی استفاده کنید.

در این مقاله، در مورد اینکه یک هواشناس چیست، چه کاری انجام می‌دهد و چگونه می‌توانید به آن تبدیل شوید، خواهید آموخت.

مهندس هواشناس

مهندس هواشناس دانشمندی است که جو را مطالعه می‌کند. آنها الگوها و تغییرات در شرایط آب و هوایی را که برای ایمنی و منافع عمومی اعلام می‌شود، تجزیه و تحلیل می‌کنند. معمولاً در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کار می‌کنند، اما در شبکه‌های خبری بیشتر دیده می‌شوند و در استودیو در هنگام رویدادهای آب‌وهوایی وقت خود را صرف گزارش‌دهی می‌کنند.

هواشناس چه می کند؟

یک هواشناس علوم و ریاضیات را مطالعه می‌کند و منطق و دلیل را برای درک جو و پیش‌بینی تغییرات در پدیده‌های آب و هوایی که بر روی زمین تأثیر می‌گذارد به کار می‌گیرد.
برخی از هواشناسان تغییرات و رویدادهای آب و هوایی روزانه را پیش‌بینی می‌کنند، برخی دیگر به روندهای بزرگ‌تر در اقلیم شناسی نگاه میندازند. تعدادی از هواشناسان تاثیر آلودگی بر محیط زیست را مطالعه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تغییرات فیزیکی محیط را برای درک بهتر جو بررسی خواهند کرد.
برای بسیاری از مردم، اصطلاح هواشناس تصویر یک مجری را تداعی می‌کند که در مورد آب و هوای روز در یک کانال خبری صحبت می‌کند. در واقعیت، هواشناسانی که در تلویزیون می‌بینید ممکن است دانشمندان حرفه‌ای معتبر نباشند.
اگرچه برخی از هواشناسان پخش با آموزش علمی رسمی وجود دارند. وظیفه آنها درک، تفسیر و اعلام شرایط و رویدادهای آب و هوایی به عنوان یک سرویس عمومی است.
اکثر هواشناسان در پشت صحنه در آزمایشگاه‌ها یا دفاتر کار می‌کنند و اطلاعات مربوط به جو را که به سرویس ملی آب و هوا تحویل می‌دهند جمع آوری، تجزیه و تحلیل و مطالعه می‌کنند، که به منبعی برای هواشناسان پخش تبدیل می‌شود.

مسئولیت‌های مهندس هواشناس

مهندس هواشناس کیست و وظایف آن

در پیش بینی آب و هوا، شما باید:

جمع‌آوری داده‌ها از تصاویر ماهواره‌ای، رادار، حسگرهای راه دور و ایستگاه‌های هواشناسی در سراسر جهان

اندازه‌گیری عواملی مانند فشار هوا، دما و رطوبت در سطوح مختلف جوی

تجزیه و تحلیل و ارائه این اطلاعات به مشتریان در قالب گزارش آب و هوا

کد گزارش‌های آب و هوا برای انتقال از طریق شبکه‌های بین‌المللی

استفاده از روابط فیزیکی و ریاضی و مدل‌های کامپیوتری پیچیده برای پیش‌بینی‌های کوتاه و بلندمدت آب و هوا

بررسی موضوعاتی مانند جریان هوا در کمترین کیلومتر از جو، فیزیک ابرها و بارش، یا تغییرات آب و هوای جهانی

توسعه و بهبود مدل‌های عددی و کامپیوتری برای پیش‌بینی فرایندهای جوی و بهبود دقت

نظارت بر تغییرات آب و هوا

تحقیق در مورد پیش‌بینی فصلی، پیش‌بینی اقیانوس‌ها و پیش‌بینی آب و هوا

نظارت و بررسی تغییرات در استراتوسفر (ده تا 50 کیلومتری بالای زمین)، از جمله لایه اوزون

مهارت‌های مورد نیاز مهندس هواشناس

شما به عنوان بک مهندس هواشناس باید مجموعه‌ای از مهارت‌های زیر را باید داشته باشید:

توانایی ریاضی و محاسباتی

مهارت‌های حل مسئله خوب

توجه به جزئیات و دقت

توانایی نوشتن گزارش‌های علمی

رویکرد تیم‌گرا به کار

توانایی تعامل با طیف وسیعی از افراد، به ویژه در محیط تجاری‌تر و مشتری مدار

اشتیاق و علاقه واقعی به هواشناسی و محیط زیست.

ساعات کاری مهندس هواشناسی

شیفت کاری در اداره هواشناسی معمول است زیرا باید پیش‌بینی‌ها در تمام ساعات شبانه روز ارائه شود. این احتمال وجود دارد که از شما خواسته شود در شیفت‌های 12 ساعته کار کنید که روزها، شب‌ها و آخر هفته‌ها را پوشش می‌دهد.
اگر در زمینه تحقیق کار می‌کنید، ساعات معمول شما 9 صبح تا 5 بعدازظهر خواهد بود، احتمالاً با اضافه کاری. بعید است که هنگام کار در این زمینه، ساعات استانداردی وجود داشته باشد.

کارفرمایان مهندسی هواشناسی

شما معمولاً در پیش‌بینی آب و هوا یا در تحقیق تخصص خواهید داشت و به عنوان مهندس هواشناس می‌توانید پیش‌بینی‌های آب و هوا را برای سازمان‌های مختلف ارائه دهید:

صنعت هوانوردی

کشاورزان

خدمات دولتی، به عنوان مثال برای مشاوره در مورد سیاست تغییر آب و هوا

خدمات بهداشتی

صنعت و مشاغل خرده فروشی

شرکت‌های بیمه

خدمات عمومی

سازمان‌های قایقرانی و شرکت‌های دریایی

نیروهای مسلح

رسانه

صنایع کشتیرانی و ماهیگیری دریایی

چگونه هواشناس شویم

اگر می‌خواهید مهندس هواشناس شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

در مورد مسیر شغلی تصمیم بگیرید

اصطلاح هواشناس به طور گسترده‌ای برای توصیف پیش‌بینی‌کنندگان آب و هوا که در تلویزیون کار می‌کنند استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید یک مجری تلویزیونی باشید که در مورد آب و هوا گزارش می‌دهد، به مدرک لیسانس در روزنامه‌نگاری، ارتباطات یا یک رشته مرتبط نیاز دارید.
با این حال، داشتن یک هواشناس معتبر که پدیده‌های جوی را مطالعه می‌کند، نیازمند یک مسیر شغلی علمی است. یعنی گرفتن مدرک لیسانس در یک رشته علمی و حمایت از آن با مدرک فوق لیسانس و در بسیاری از موارد مدرک دکترا.
کسانی که قصد دارند مسیر علمی را طی کنند، باید برای درک موضوعات پیچیده مانند فیزیک، شیمی و ریاضیات تلاش کنند و باید دروس را در تمام این زمینه‌ها دنبال نمایند.
دو مسیر شغلی ذکر شده به طور متفاوتی توسعه می‌یابند. پس از دانشگاه، هواشناسان خبری باید به دنبال کار با شرکت‌های پخش و به دنبال موقعیت‌هایی به عنوان مجری یا تولید باشند. اما مهندسان هواشناسی قادر خواهند بود برای انجام تحقیقات در دانشگاه، موسسات دولتی، ارتش یا حتی بخش خصوصی شغل پیدا کنند.

در رشته هواشناسی یا علوم جوی مدرک بگیرید

هواشناسی به مهارت عالی کامپیوتر و دانش مرتبط فیزیک، شیمی و ریاضی نیاز دارد. هواشناسان مشتاق باید مدرک لیسانس علوم هواشناسی یا علوم جوی را کسب کنند. بسیاری پس از رسیدن به مدرک کارشناسی خود، مدرک کارشناسی ارشد را دنبال می‌کنند.
شما همچنین می توانید در سایر موضوعات مدرک بگیرید:

علوم کامپیوتر/مهندسی نرم افزار

علوم محیطی

ریاضیات

علم اقیانوس

جغرافیای فیزیکی

فیزیک و علوم فیزیکی

مهارت‌های فناوری را توسعه دهید

فن‌آوری و مهارت‌های کامپیوتری پیشرفته برای تبدیل شدن به یک هواشناس مهم هستند. این حرفه احتمالاً با داده‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، دستگاه‌های علمی، سخت‌افزار و نرم‌افزار برای اندازه‌گیری شرایط آب و هوایی و حتی تجهیزات پخش مواجه می‌شود. داشتن مهارت در فناوری پیشرفته برای موفقیت در هواشناسی ضروری است.

کسب تجربه

مهم نیست که کدام یک از دو مسیر شغلی را انتخاب می‌کنید، گذراندن دوره کارآموزی توصیه می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق بخش خدمات شغلی خود به شما در گرفتن یک دوره کارآموزی تحت نظارت هواشناس کمک کنند. دانش‌آموزانی که مسیر علمی را طی می‌کنند فرصت‌های بسیار متنوعی برای کارآموزی در سازمان‌های مختلف در حین تحصیل خواهند داشت.

رزومه خود را به روز کنید و درخواست دهید

هنگامی که تمام موارد فوق را انجام دادید، می‌توانید برای مشاغل هواشناسی اقدام کنید. قبل از اینکه این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که رزومه شما به روز شده است تا شامل آخرین تحصیلات، توسعه مهارت و تجربه شما باشد. می‌توانید رزومه خود را متناسب با شغلی که برای آن درخواست می‌دهید، تنظیم کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *