0

معرفی شغل مهماندار هواپیما و وظایف آن

معرفی شغل مهماندار پرواز و وظایف آن

خدمه پرواز یا مهماندار کابین، امنیت و راحتی مسافران را در طول پرواز تضمین می‌کند. وظایف اصلی آن‌ها شامل انجام بررسی‌های ایمنی قبل از بلند شدن پرواز، ارائه غذا و نوشیدنی به مسافران و نشان‌دادن روش‌های اضطراری مانند بستن ماسک‌های اکسیژن، کمربند ایمنی و استفاده از درهای خروجی است.

مهماندار هواپیما کیست؟

مهمانداران پرواز برای خطوط هوایی خصوصی و تجاری کار می‌کنند تا مسافران را ایمن و راحت نگه دارند. آنها به مسافران کمک می‌کنند تا بنشینند، نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی هواپیما و ارائه غذا، نوشیدنی و سایر خدمات را نشان دهند. از نظر قانونی، تمام خطوط هوایی باید برای اطمینان از ایمنی مسافران، خدمه پرواز را در کارکنان خود داشته باشند.

وظایف مهماندار پرواز

خدمه پرواز در درجه اول مسئول حفظ ایمنی همه مسافران و اطمینان از اینکه خدمه کابین قادر به انجام وظایف خود هستند، می‌باشند. آنها همچنین باید سعی کنند پروازها را تا حد امکان راحت و بدون استرس برای مسافران فراهم نمایند تا تصویر مثبتی از شرکت هواپیمایی ایجاد کنند. مسئولیت‌های خدمه پرواز عبارت‌اند از:

نشان‌دادن استفاده از تجهیزات اضطراری و ایمنی

سرو نوشیدنی‌ها، وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها

ارائه کمک‌های اضافی به مسافران با نیازهای ویژه

اطمینان دادن به مسافران در هنگام آشفتگی هواپیما

انجام کمک‌های اولیه و مراقبت‌های پزشکی در صورت نیاز در موارد اضطراری

ارائه دستورالعمل، از جمله روش‌های تخلیه اضطراری، به مسافران

مهماندار هواپیما چه می‌کند؟

خدمه پرواز در خطوط هوایی تجاری و خصوصی کار می‌کنند و به نیازهای مسافران رسیدگی می‌کنند و به سؤالات آنها در طول پرواز پاسخ می‌دهند. آن‌ها به مسافران کمک می‌کنند تا صندلی‌های خود را پیدا و بررسی‌های قبل از پرواز را انجام دهند تا مطمئن شوند کابین برای برخاستن آماده است. در طول پرواز، آنها هواپیما را برای رفتارهای مشکوک زیر نظر می‌گیرند و هرگونه موقعیت مخرب را کاهش می‌دهند.
آنها برای پاسخ به شرایط اضطراری بسیار آموزش‌ دیده‌اند و مسافران را به مناطق تخلیه هدایت می‌کنند و در صورت نیاز اقدامات CPR یا کمک‌های اولیه را انجام می‌دهند. در صورت بروز هرگونه مشکل پزشکی یا ایمنی در پرواز، خدمه پرواز این موضوع را به سرپرست خود گزارش خواهد کرد.

میزان درآمد مهماندار هواپیما

مهمانداران هواپیما اغلب به‌صورت استخدامی در شرکت‌های هواپیمایی فعالیت دارند. بسته به میزان تجربه و ساعات پرواز، میانگین دریافتی آنها از 10 تا 30 میلیون در ماه متغیر است.

 چگونه مهماندار هواپیما شویم

معرفی شغل مهماندار پرواز و وظایف آن

برای تبدیل به یک مهماندار هواپیما الزامات زیر را باید داشته باشید:
برای استخدام به‌عنوان مهماندار هواپیما، باید حداقل 18 سال سن داشته باشید، پاسپورت فعلی داشته باشید، حداقل بینایی 20/40 داشته باشید و آزمایش مواد مخدر و بررسی سوابق را پشت سر بگذارید. شما همچنین ممکن است نیاز به گذراندن یک معاینه پزشکی داشته باشید و شرایط قدی شرکت هواپیمایی را برآورده کنید. مهمانداران هواپیما باید ظاهری حرفه‌ای و خدمت رسانی عالی به مشتریان داشته باشند.

تحصیلات

مهمانداران هواپیما باید حداقل دارای مدرک دیپلم دبیرستان و ترجیحاً مدرک کاردانی یا لیسانس باشند. برخی افراد به‌جای رفتن به دانشگاه، در آموزشگاه‌های مهمانداری پرواز ثبت‌نام می‌کنند. اگر می‌خواهید در پروازهای بین‌المللی کار کنید، ممکن است لازم باشد در کلاس‌های زبان خارجی شرکت کنید.

آموزش

بیشتر مهمانداران هواپیما به یک یا دو سال تجربه کاری نیاز دارند تا مهارت‌های خدمات‌رسانی به مشتریان را کسب کنند. پس از استخدام به‌عنوان مهماندار، آنها باید در سه تا شش هفته و در برخی موارد، تا شش ماه در آموزش‌های ارائه شده توسط شرکت هواپیمایی شرکت کنند. در طول این دوره آموزشی، مهمانداران هواپیما، رویه‌های ایمنی و اضطراری، کمک‌های اولیه، مقررات پرواز و وظایف شغلی را یاد می‌گیرند. آنها همچنین پروازهای تمرینی انجام می‌دهند.

مهارت‌ها

مهمانداران هواپیما معمولاً از کار با مردم لذت می‌برند و مهارت‌های خدمات مشتری قوی دارند. آنها همچنین از سفر و دیدن مکان‌های جدید قدردانی و ساعت‌های طولانی یا غیرعادی کار می‌کنند. مهارت‌هایی که مهمانداران برای موفقیت نیاز دارند عبارت‌اند از:

توجه به جزئیات: مهمانداران هواپیما باید مسافران را از نظر مشکلات یا فعالیت‌های مشکوک تحت‌نظر داشته باشند. آنها همچنین باید هنگام انجام بررسی‌های ایمنی روی تجهیزات و افراد دقیق باشند.

ارتباط: مهمانداران هواپیما باید بتوانند هنگام ارائه نمایش‌های ایمنی و هنگام تعامل با مسافران و خدمه، به‌وضوح و با اطمینان صحبت کنند. آنها همچنین باید مودب باشند و مهارت‌های شنیداری خوبی داشته باشند.

خدمات مشتری: بخشی از کار مهماندار هواپیما، مهمان‌نوازی است. آنها باید هنگام ارائه خدمات نگرش دوستانه و صبورانه داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که مسافران پروازی راحت و مثبت دارند.

استقامت: مهمانداران هواپیما اغلب ساعت‌های طولانی کار می‌کنند، به مسافران چالش‌برانگیز پاسخ می‌دهند و وسایل سنگینی مانند چمدان را حمل می‌کنند. آنها همچنین اغلب سرپا هستند.

کارایی: خدمه پرواز باید سریع و کارآمد کار کنند تا وظایف قبل از پرواز را برای یک حرکت به‌موقع انجام دهند. آنها همچنین باید در مدت زمانی که در هوا هستند خدمات حین پرواز را انجام دهند.

رهبری: در مواقع اضطراری، مهمانداران هواپیما باید مسئولیت را بر عهده بگیرند و تصمیمات سریع بگیرند تا مسافران را به سمت ایمنی راهنمایی کنند.

چه چیزی یک مهماندار خوب را می‌سازد؟

یک مهماندار خوب باید یک متفکر انتقادی سریع و حل‌کننده مشکلات باشد، زیرا اتفاقات غیرمنتظره‌ای به طور مرتب در پروازها اتفاق می‌افتد، بنابراین باید در تصمیم‌گیری‌های منطقی سریع باشد. آنها همچنین باید مهارت‌های ارتباطی و خدمات مشتری عالی برای همکاری منظم با سایر خدمه و مسافران داشته باشند. یک نامزد چشمگیر به چندین زبان مسلط است، به‌خصوص اگر قصد کار در خطوط هوایی بین‌المللی را داشته باشد.

مهمانداران پرواز برای چه نوع خطوط هوایی می‌توانند کار کنند؟

دو نوع اصلی از خطوط هوایی که ممکن است خدمه پرواز برای آنها کار کنند، خطوط هوایی تجاری و خصوصی هستند. خدمه پرواز تجاری در خطوط هوایی بزرگ‌تر کار می‌کنند و به مسافران، اکونومی و گاهی اوقات درجه یک کمک می‌کنند. آنها اغلب وظایف متداول خدمه پرواز را انجام می‌دهند، مانند کمک به‌قرار دادن چمدان‌های دستی، اطمینان از امنیت و آسایش همه مسافران در طول پرواز و پاسخ به هرگونه مسائل پزشکی یا ایمنی فوری که در پرواز اتفاق می‌افتد.

خدمه پرواز شرکتی یا خصوصی عمدتاً در جت‌های درجه یک یا خصوصی کار می‌کنند و معمولاً به تعداد کمتری از مردم نسبت به پروازهای تجاری خدمات ارائه می‌دهند. آنها با سفارش پذیرایی و تهیه منوها برای مهمانان، تزئین کابین با چیدمان‌های گل و سایر دکورهای بصری جذاب و تجهیز کابین با امکانات بی‌نظیر، تلاش می‌کنند تا خدمات باکیفیت پنج‌ستاره را برای مسافران ارائه دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *