0

معرفی شغل مدیر کنترل پروژه و درآمد آن

معرفی شغل مدیر کنترل پروژه و درآمد آن

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مسئولیت انجام پروژه‌های بزرگ را می‌پذیرند، با حجم وسیعی از کارهای متفاوت روبرو هستند که افراد مختلفی مسئول انجام آنها می‌باشند. اما اگر قرار است که تمام بخش‌های یک پروژه به صورت منسجم و یک‌پارچه با هم عمل کنند تا پروژه دقیق و به موقع انجام شود، باید یک مدیر برای برنامه‌ریزی، تقسیم متناسب بودجه و یکپارچه‌سازی همه بخش‌ها داشته باشد.

به چنین شخصی مدیر کنترل پروژه می‌گویند که نقش مهمی در انجام پروژه‌های بزرگ و البته خوشنام شدن شرکت‌ها دارد. در ادامه مقاله به معرفی شغل مدیر کنترل پروژه و میزان درآمد آنان می‌پردازیم.

معرفی شغل مدیر کنترل پروژه

مدیر کنترل پروژه مسئول برنامه‌ریزی و مدیریت زمان و بودجه پروژه‌های بزرگ است. چنین فردی می‌تواند مدیر کنترل پروژه‌های نرم‌افزار، ساخت و ساز و یا هر پروژه بزرگی که از بخش‌های مختلف تشکیل شده، باشد. مدیر کنترل پروژه در واقع به عنوان یک مشاور در تمام قسمت‌های انجام پروژه حضور دارد تا اطمینان حاصل کند که پروژه در موعد مقرر تحویل داده خواهد شد و بودجه مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مصرف می‌شود.

چنین فردی با به کارگیری دانش، مهارت و تجربه‌های خود، پروژه را به نحوی برنامه‌ریزی می‌کند که انتظار مشتری از اجرای پروژه برآورده شود. این متخصصان با استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهای تخصصی زمان‌بندی، هزینه‌یابی و تحلیل ریسک‌های پروژه را انجام داده و بهترین برنامه‌ریزی را برای یک پروژه انجام می‌دهند.

دانش مورد نیاز برای یک مدیر کنترل پروژه

علاقمندان به این شغل باید در رشته مهندسی مدیریت پروژه، به عنوان تنها رشته تخصصی مقطع کارشناسی در این حوزه، تحصیل کنند. البته رشته‌های مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی نیز راهی برای ورود به این شغل است. در سال‌های اخیر در مقطع ارشد، گرایش‌های مجزایی با عنوان «مدیریت پروژه و ساخت» برای رشته مهندسی معماری و گرایش «مهندسی و مدیریت ساخت» برای رشته مهندسی عمران به چارت آموزشی کشور اضافه شده است.

اما به طور کلی بسیاری از صنایع برای استخدام مدیر کنترل پروژه از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف که تجربه کاری مناسبی در صنعت مورد نظر داشته باشند، استفاده می‌کنند. تسلط به نرم‌افزارهای مرتبط با این حوزه از جمله نرم‌افزار استانداردهای مدیریت پروژه مثل  PMBOKو نرم‌افزارهای کنترل پروژه همانند MicroSoft Project از اهمیت بسیار زیادی برای شاغلین این بخش برخوردار است. گذراندن دوره‌های فشرده مدیریت پروژه در مراکز آموزشی آزاد داخلی و یا خارجی نیز تجربه بیشتری در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

مهارت‌های مدیر کنترل پروژه

– توانایی حل مسأله به صورت خلاقانه

– توانایی سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

– تسلط به نرم‌افزارهای مرتبط با حوزه کاری

– جزئی نگر بودن برای دقت در جزئیات پروژه و کلی‌نگر بودن برای یکپارچه کردن تمام بخش‌ها

– داشتن مهارت‌های ارتباطی و کلامی خوب

– توانایی مدیریت بودجه و جلوگیری از هدررفت آن

– داشتن مهارت‌های فنی و تحلیلی در رشته مورد نظر

– شناخت کامل از صنعتی که مدیریت کنترل پروژه آن را به عهده دارد.

وظایف مدیر کنترل پروژه

معرفی شغل مدیر کنترل پروژه و درآمد آن

– شناخت دقیق نیازهای مشتری و برنامه‌ریزی برای تمام اجزای پروژه

– زمان‌بندی، برآورد هزینه‌ها و منابع مورد نیاز

– ارزیابی فرآیندهای گام به گام مدیریت پروژه

– تقسیم‌بندی پروژه بر اساس زمان تحویل و طرح‌ریزی دقیق آن

– تنظیم بودجه هر بخش از پروژه

– انتخاب اعضای تیم پروژه و آموزش آنها

– هدایت و نظارت بر اعضای تیم پروژه

– مذاکره با پیمان‌کاران و تأمین‌کنندگان مواد و خدمات

– پیش‌بینی اهداف پروژه و اتمام آنها در موعد مقرر

– تهیه گزارش پیشرفت پروژه و ارائه آن به مدیران ارشد یا مشتری

– مدیریت ریسک برای جلوگیری از تأخیر در پروژه

فرصت‌های شغلی و درآمد مدیر کنترل پروژه

مدیر کنترل پروژه می‌تواند در اکثر صنایع از جمله کارخانجات، ساخت‌و ساز، فناوری اطلاعات، سلامت و مهندسی پزشکی، بازاریابی، کارگاه‌های تولیدی، علوم و بخش‌های مختلف دولتی مشغول به کار شود. شرکت‌ها و یا سازمان‌های مشاوره‌ای مدیریت پروژه نیز به دنبال استخدام چنین افرادی هستند.

اگر شخصیت این افراد برای انجام کارهای روزمره دولتی مناسب نبود، می‌توانند کارها را به صورت پروژه‌ای و با کارفرمایان مختلف انجام دهند. مدیران کنترل پروژه با کسب تجربه و سابقه کاری بالاتر می‌توانند تا رده‌های بالای مدیریتی پیشرفت کنند و یا حتی دفتر مشاوره‌ای مستقل خود را تأسیس کنند.

ساعات کاری مدیران کنترل پروژه مطابق استاندارهای وزارت کار می‌باشد. اما در پروژه‌های سخت و مهم گاهی ساعات کاری به نیمه‌های شب هم می‌رسد و یا حتی مجبور به انجام مسافرت‌های متعدد و ملاقات با کارفرمایان مختلف در شهرهای دیگر می‌شوند. به طور کلی محل کار این افراد شرکت‌ها، سازمان‌ها و یا کارگاه‌های انجام پروژه است.

انتظار می‌رود با توجه به افزایش اهمیت مدیریت پروژه در صنایع مختلف و صنعتی‌تر شدن کشور در سال‌های اخیر، امکان رشد و پیشرفت این شغل افزایش یافته و میزان استخدام مدیر کنترل پروژه رو به افزایش رود.

میزان درآمد مدیران کنترل پروژه در بخش دولتی مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری است. اما در بخش خصوصی با توجه به اندازه شرکت و اندازه پروژه‌هایی که انجام آن را قبول می‌کنند، اهداف مالی، توان مالی و نوع پروژه، میزان دستمزد متفاوت است. داشتن تجربه و تحصیلات مرتبط، تخصص و مهارت بالا، آشنایی با سیستم‌ها و نرم‌افزارهای کامیپوتری مرتبط با این رشته نیز بر میزان حقوق و مزایای مدیران کنترل پروژه، مؤثر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *