0

معرفی شغل راننده قطار و حقوق آن در ایران

معرفی شغل راننده قطار و درآمد آن

کار با قطار مسئولیت یک راننده قطار است. این امر نیاز به درک جدی از عملکرد لوکوموتیو و راه‌آهن برای حمل و نقل مسافران و بار، با خیال راحت به مقصد آنها را دارد. اگر به حرفه‌‌ی راننده قطار علاقه‌مند هستید، در این مقاله ما نقش و مسئولیت‌های رانندگان قطار را تعریف می‌کنیم. توضیح می‌دهیم که چگونه راننده قطار شوید، در مورد مهارت‌های ضروری برای این کار بحث می‌کنیم، و به متوسط حقوق شغلی نگاه می‌اندازیم.

راننده قطار چیست؟

راننده قطار حرفه‌ای است که یک قطار مسافربری یا حمل و نقل را در شبکه ریلی اداره می‌کند. آنها همچنین توسط عناوین دیگر از جمله مهندس قطار، مهندس لوکوموتیو، اپراتور قطار و درایور موتور شناخته شده‌اند. موقعیت راننده قطار با مهندس قطار متفاوت است زیرا راننده قطار مسئول اجرای لوکوموتیو است در حالی که مهندس قطار خدمه، مسافران و فعالیت‌های آنها را مدیریت می‌کند. بنابراین، راننده یک اپراتور مکانیکی است که وسیله نقلیه و سرعت و حرکات آن را کنترل می‌کند.

راننده قطار چه کاری انجام می‌دهد؟

مسئولیت اصلی یک راننده قطار، کار با لوکوموتیو برای حمل و نقل مسافران یا بار بین ایستگاه‌ها است. وظایف کاری بدون در نظر گرفتن کارفرمایان مشابه است و به طور کلی موارد زیر را شامل می‌شود:

بازرسی از وسیله نقلیه و موتور در هنگام آماده‌سازی برای یک مسیر

رانندگی در مسافت طولانی بین ایستگاه‌ها

دریافت و تفسیر دستورات قطار

توجه به سیگنال‌های الکترونیکی و دستی در طول یک مسیر

عملکرد مطابق با قوانین و مقررات حرفه‌ای مربوط به ایمنی قطار

نظارت بر سرعت، فشار هوا و سایر اندازه‌گیری‌های عملیاتی قطار

بررسی کنترل‌های مکانیکی مانند دریچه گاز و ترمزهای هوا برای کنترل سرعت و حرکت قطار

مشاهده مسیر پیشرو برای انسداد و پاسخ دادن به آن

حفظ تماس با مسئول خود و اطلاع رسانی به آنها از تغییرات در شرایط قطار

حقوق راننده قطار در ایران

معرفی شغل راننده قطار و حقوق آن در ایران

از آنجایی که رانندگان قطار به صورت استخدامی در وزارت راه و ترابری مشغول به فعالیت هستند، پس حقوق آن‌ها به صورت وزارت کاری محاسبه می‌گردد. براساس مدرک و سابقه حقوق دریافتی راننده قطار متغیر است.

مزایای شغل لکوموتیورانی

از مزایای شغل راننده قطار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کار بدنی کمی دارند

از مزیت‌های راننده قطار این است که می‌توانید از کار بدنی سخت خودداری کنید. بسیاری از افراد در برخی از مشاغل دیگر مانند یک کارگر ساختمانی باید سخت کار کنند و مجبور به بلند کردن وسایل سنگین باشند.

رانندگان قطار مجبور نیستند در فضای باز کار کنند

به عنوان راننده قطار، مجبور نیستید در فضای باز کار کنید. بسیاری از افرادی که در زیر آسمان، برهنه در خارج از منزل کار می‌کنند، باید با برخی از مشکلات آب و هوایی روبرو شوند. از طرف دیگر شما فقط باید قطار را در مسیر ریلی سوار کنید و نیازی به نگرانی در مورد وضعیت آب و هوا ندارید.

رانندگان قطار مجبور نیستند به شیوه شغلی دفتر کلاسیک کار کنند

مزیت دیگر شغل راننده قطار این است که شما حتی مجبور نیستید به شیوه کلاسیک کار کنید. افرادی که باید در یک دفتر کلاسیک کار کنند از زندگی کاری خود شکایت می‌کنند. آنها طی چند سال از کار و حرفه خود خسته می‌شوند.

مشکلات شغل لکوموتیورانی

کار به عنوان راننده قطار می‌تواند استرس‌زا باشد

از معایب راننده قطار بودن این است که این حرفه می‌تواند استرس‌زا باشد. بعضی اوقات، قطار شما دیر خواهد شد و شما باید آن را سریع رانندگی کنید تا تأخیر خود را جبران نمایید. شما همیشه باید متمرکز بمانید تا اشتباه نکنید زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث بروز یک مسئله بزرگ شود.

ارتباط با مسافران ممکن است دشوار باشد

در این حرفه، شما باید با انواعی بسیاری از مسافران روبرو شوید. اگر دیر شود، ممکن است مسافران شکایت و حتی برخی از آنها ممکن است به شما توهین کنند. این می‌تواند آزاردهنده باشد و احساس بدی ایجاد نماید.

خطر تصادفات

نکته منفی دیگر این است که شما خطر تصادف را خواهید داشت. این اتفاق به ندرت پیش می‌آید اما احتمال آن وجود دارد که ممکن است زندگی خود را در آن تصادف با بسیاری دیگر از دست دهید.

رانندگان قطار اغلب باید در آخر هفته کار کنند

به عنوان راننده قطار، شما همچنین باید در آخر هفته کار کنید. کار در آخر هفته‌ها واقعاً بسیار آزاردهنده است، زیرا بسیاری دیگر با خانواده خود به یک سفر یا تور می‌روند اما شما کسی خواهید بود که هنوز باید در آخر هفته کار کنید.

رانندگان قطار اغلب از خانه خود دور هستند

همان‌طور که باید کل روز سفر کنید، این بدان معنی است که شما باید اغلب از خانه یا شهر خود دور بمانید. از این رو، اگر دارای شخصیتی هستید که واقعاً دوست دارید در کنار خانواده و خانه خود باشید، پس شغل راننده قطار برای شما اصلاً مناسب نیست، زیرا بیشتر اوقات باید از خانه و شهرتان دور بمانید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *