0

معرفی رشته کاردرمانی | مزایا و معایب آن

معرفی رشته کاردرمانی | مزایا و معایب آن

در هر جامعه‌ای حفظ سلامت و بهداشت عمومی افراد، اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل سه سطح کلی از خدمات بهداشتی و سلامت تعریف شده است.

سطح اول خدمات مربوط به پیشگیری از بیماری است که در آن بهداشت محیط کار و مواد غذایی و… سنجیده می‌شود تا احتمال بروز بیماری را به حداقل برساند. رشته‌های بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای در این دسته قرار دارند.

سطح دوم مختص زمانی است که فرد دچار حادثه یا بیماری می‌شود. در این صورت اقدامات پزشکی برای درمان فرد انجام می‌گیرد. پزشکان، پرستاران، خدمات اورژانس و… در این دسته قرار می‌گیرند.

سطح سوم شامل خدماتی است که پس از بهبود بیماری به فرد ارائه می‌شود تا به زندگی سابق خود بازگردد. به عنوان مثال افرادی که دچار اختلالات حرکتی یا گفتاری شده‌اند با ارائه تمریناتی، مشکلات خود را بهبود می‌بخشند. رشته کاردرمانی در این بخش قرار می‌گیرد.

رشته کاردرمانی چیست؟

معرفی رشته کاردرمانی | مزایا و معایب آن

کاردرمانی به بررسی و ارزیابی مشکلات افراد ناتوان یا آسیب‌دیده می‌پردازد و برای به حداقل رساندن آنها، راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهد.

این رشته برای اولین بار در سال 1350 توسط کاردرمانگرانی که از طرف سازمان بهداشت جهانی به ایران آمده بودند، وارد کشور شد. این متخصصان، به مدت دو سال افرادی را به صورت تخصصی آموزش دادند و پس از آن در سال 1352 مدرسه عالی توانبخشی در ایران تأسیس شد.

رشته توانبخشی شامل شش زیرگروه: کاردرمانی، گفتار درمانی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، اعضای مصنوعی و فیزیوتراپی می‌شود.

ویژگی‌های شخصیتی کاردرمانگر

همانطور که می‌دانید، تحصیل و کار در شاخه‌های مختلف رشته توانبخشی به روحیه خاص خود احتیاج دارد. باید توجه کنید که در این رشته با افرادی سروکار خواهید داشت که از نظر جسمی دچار اختلالاتی هستند و همین مسائل سبب بروز برخی از مشکلات روحی و روانی در آنها نیز شده است. بنابراین برای اینکه فردی موفق در این رشته باشید، باید خصوصیات زیر را در خود تقویت کنید:

صبر و حوصله زیاد

معمولاً مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا بیمار شما به تمرینات پاسخ مثبت داده و در مسیر پیشرفت قرار بگیرد، حتی ممکن است در این راه بارها شکست بخورید، اما نباید ناامید شوید. روحیه شما به بیمارتان انگیزه ادامه دادن و تلاش بیشتر می‌دهد.

انعطاف‌پذیری رفتاری بالا

افرادی که به یک کاردرمانگر مراجعه می‌کنند، مشکلات و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند که ممکن است در اثر فشار مشکلات بدخلق و منزوی شده باشند. پس کاردرمانگر باید با اخلاق خوب و قدرت درک بالا توانایی نزدیک شدن به آنها و کسب اعتمادشان را داشته باشد.

فن بیان قوی

بیمارانی که به کاردرمانی نیاز دارند تمام رده‌های سنی را از کودکان تا افراد سال‌خورده، شامل می‌شوند. کاردرمانگر باید توانایی صحبت به زبان تمام این افراد را داشته باشد و مسائل پیچیده علمی را به نحوی ساده برایشان بازگو کند که بیماران به راحتی دوره درمان را بپذیرند.

توانایی جسمی و بدنی بالا

کاردرمانگران به دلیل اینکه با افراد ناتوان و یا کم‌توان مواجه می‌شوند، برای انجام تمرینات، باید از قدرت بدنی بالا برخوردار باشند. همچنین به دلیل کار سخت، ممکن است بیش از 10 ساعت در روز ایستاده کار کنند، به همین علت برای جلوگیری از فرسایش بدن خود، باید همیشه ورزش کنند تا بدنی سالم داشته باشند.

هوش بالا و به روز بودن

افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند علاوه بر اینکه دروس سختی را مطالعه می‌کنند باید همواره خود را به روز نگه داشته تا از مطالب علمی جدید و روش‌های جدید درمان عقب نیفتند.

دروس رشته کاردرمانی و بازار کار آن

رشته کاردرمانی وابستگی زیادی به علوم تخصصی پزشکی دارد. به همین دلیل دروس زیادی از شاخه پزشکی در واحدهای درسی رشته کاردرمانی قرار گرفته است. از جمله: آناتومی بدن، حرکت‌شناسی، مغز و اعصاب، روانپزشکی، روانشناسی، ارتوپدی، آنالیز فعالیت و زندگی، توانبخشی حرفه‌ای، جامعه‌شناسی، رشد بازی، بازی درمانی و مشاوره.

پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته محیط کاری افراد بیمارستان‌ها، کلینیک‌های توانبخشی خصوصی، مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی، سازمان آموزش و پرورش استثنائی، خانه سالمندان، زندان‌ها، مراکز ترک اعتیاد و… خواهد بود.

به دلیل نیاز جامعه و تعداد کم متخصصین این رشته، معمولاً افراد فارغ‌التحصیل کاردرمانی به سرعت جذب بازار کار می‌شوند. با کسب چند سال سابقه کار در این رشته می‌توانید مجوز تأسیس کلینیک خصوصی خود را دریافت کنید.

نکته قابل توجه اینکه، رشته کاردرمانی، رشته‌ای است که برای تحصیل در آن و سپس ورود به بازار کار، باید علاقه زیادی داشته باشید. درآمد در این رشته یک درآمد متوسط برای گذراندن یک زندگی معمولی است، علاوه بر اینکه کاری سخت و روحیه‌ای قوی می‌طلبد. پس اگر به دنبال شغلی با درآمد بالا می‌گردید، این رشته مناسب شما نیست.

شرح مختصری از وظایف کاردرمانگر

– آموزش صحیح به خانواده و اطرافیان بیمار درباره نحوه برخورد و نگهداری با فرد بیمار

– آموزش نحوه استفاده از وسایل کمک حرکتی

– استفاده از نرم‌افزارها برای ارتقای توانمندی بیماران

– ارزیابی پیشرفت بیمار در طول دوره درمان

– متناسب‌سازی محیط کار و خانه بیمار در جهت درمان بهتر

– ممارست در انجام تمرین‌ها

– بررسی مداوم وضعیت جسمانی و روانی بیمار

– آموزش بیمار در زمینه‌های مختلف از جمله: لباس پوشیدن، غذا خوردن، نحوه کار با کامپیوتر، نحوه استفاده از حمل‌ونقل عمومی، شیوه خرید و…

مزایا و معایب رشته کاردرمانی

این رشته نیز مانند تمام رشته‌های دانشگاهی دارای مزایا و معایبی است.

مزایای رشته کاردرمانی

داشتن آینده شغلی خوب به دلیل نیاز بازار کار به این رشته

تعاملات اجتماعی بالا با افراد مختلف و امکان پیشرفت

امکان به کارگیری خلاقیت فردی برای انجام درمان‌های مختلف

داشتن استقلال در انجام کارها و وابسته نبودن به پزشکان و متخصصان

معایب رشته کاردرمانی

خستگی زیاد درحین کار به دلیل انجام کار سنگین

فرسودگی بدن به دلیل کار زیاد

درآمد پایین

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *