0

معرفی رشته لجستیک و در مورد آن

معرفی رشته لجستیک و در مورد آن

رقابت شدید در بازار امروز، بنگاه‌های تجاری را مجبور به سرمایه‌گذاری و تمرکز بر روی زنجیره‌های تأمین کرده است. رشد فناوری‌های مخابراتی و حمل‌ و نقل منجر به رشد بیشتر زنجیره تامین شده است. زنجیره تامین، که به عنوان شبکه لجستیک نیز شناخته می‌شود، متشکل از تامین کنندگان، مراکز تولید، انبارها، مراکز توزیع و خرده‌فروشی‌ها و همچنین مواد اولیه، موجودی در جریان کار و محصولات نهایی است که بین تأسیسات جریان دارد.

لجستیک چیست

لجستیک یک فعالیت چالش‌ برانگیز و مهم است زیرا به عنوان یک تابع یکپارچه یا فراگیر مرزی عمل می‌کند. تأمین‌کنندگان را با مشتریان پیوند می‌دهد و موجودیت‌های عملکردی را در سراسر یک شرکت ادغام می‌کند. با رقابت روزافزون در بازار امروز، برای یک شرکت ضروری است که از منابع خود برای تمرکز بر فرصت‌های استراتژیک استفاده کند.
این شامل چندین عامل داخلی مانند سبک مدیریت، فرهنگ، منابع انسانی، امکانات و چندین عامل بیرونی مانند فناوری، جهانی‌شدن و رقابت است. اینجاست که مفهوم لجستیک نقش اصلی را ایفا می‌کند، یعنی به استفاده از مزایای خاصی که شرکت در بازار دارد کمک می‌کند.

مدیر لجستیک

مدیریت لجستیک هر تسهیلاتی را که بر هزینه تأثیر دارد در نظر می‌گیرد. نقش مهمی در انطباق محصول با نیازهای مشتری دارد. همچنین شامل یکپارچه‌سازی کارآمد تأمین‌کنندگان، تولیدکنندگان، انبارها و فروشگاه‌ها می‌شود و فعالیت‌های شرکت‌ها را در سطوح مختلف، از سطح استراتژیک گرفته تا سطح تاکتیکی و عملیاتی، در بر می‌گیرد.

چگونه وارد رشته لجستیک و زنجیره تأمین شویم؟

رشته لجستیک و زنجیره تأمین از گرایش‌های ارشد و دکتری رشته مهندسی صنایع است. برای ورود به این رشته باید در کنکور ریاضی شرکت کرده و دوره کارشناسی مهندسی صنایع را بگذرانید. پس از طی 4 سال دوره کارشناسی باید در کنکور ارشد شرکت کرده و پس از قبولی رشته لجستیک و زنجیره تأمین را انتخاب کنید.

نقش لجستیک

اجازه دهید نگاهی به نحوه عملکرد لجستیک بیندازیم. مهم است که اهمیت تعادل پویا بین جزئیات دقیق و عناصر اصلی درگیر در یک محصول را تشخیص دهیم. نقش لجستیک حفظ این تعادل است. هنگامی که شرکت به اهمیت لجستیک پی برد، لازم است که شرکت از لجستیک به طور کامل و کارآمد استفاده کند. اولین قدم ایجاد ارزش خریدار برای مشتری و ارزش استراتژیک برای شرکت است.
مشتری مهمترین دارایی یک شرکت است. او کل زنجیره تامین از جمله تولید، بازاریابی و تدارکات را هدایت می‌کند. از این‌ رو برای یک شرکت مهم است که درک روشنی از خواسته‌های مشتری داشته باشد و مطابق انتظارات مشتریان عمل کند. هنگامی که یک شرکت درک روشنی از نیازهای مشتری خود داشته باشد، باید یک استراتژی در مورد نحوه استفاده از تدارکات برای دستیابی به آن ایجاد کند. این بدان معناست که شرکت باید درک یا ارزیابی روشنی از جهت استراتژیک شرکت داشته باشد.

تفاوت لجستیک و مدیریت زنجیره تامین

لجستیک و مدیریت زنجیره تامین اصطلاحاتی هستند که اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما در واقع به دو جنبه از فرآیند اشاره دارند.
لجستیک به آنچه در یک شرکت اتفاق می‌افتد، از جمله خرید و تحویل مواد خام، بسته‌بندی و حمل‌ و نقل کالا به توزیع‌کنندگان اشاره دارد.
درحالی‌که مدیریت زنجیره تامین به شبکه بزرگ‌تری از سازمان‌های بیرونی اشاره دارد که با هم کار می‌کنند تا محصولات را به مشتریان تحویل دهند، از جمله فروشندگان، تأمین‌کنندگان حمل‌ و نقل، مراکز تماس، تأمین‌کنندگان انبار و دیگران.

مشاغل مرتبط با رشته لجستیک

معرفی رشته لجستیک و در مورد آن

بنابراین، چه اخیراً تحصیلات خود را در این زمینه به پایان رسانده باشید و چه به سادگی می‌خواهید شغل خود را تغییر دهید، ما 8 مورد از بهترین مشاغل و درآمد سالانه آنها در کشورهای خارجی را فهرست کرده‌ایم.

مدیر توزیع

میانگین حقوق ملی: 65360 دلار در سال

وظایف اصلی: یک مدیر توزیع اغلب از نزدیک با تیم‌های بازاریابی و فروش برای اطمینان از توزیع محصول خود همکاری می‌کند.

متخصص لجستیک

میانگین حقوق ملی: 51484 دلار در سال

وظایف اصلی: متخصصان لجستیک متخصص در هماهنگی با کارگزاران گمرکی، فروشندگان و خدمات تحویل هستند.

دستیار تدارکات

میانگین حقوق ملی: 18.30 دلار در ساعت

وظایف اصلی: دستیار تدارکات معمولاً کارمندی است که دریافت و ارسال روزانه تحویل یک شرکت را به صورت فیزیکی انجام می‌دهد.

کارمند تدارکات

میانگین حقوق ملی: 18.51 دلار در ساعت

وظایف اصلی: کارمند تدارکات یکی دیگر از نقش‌های سطح ابتدایی است که وظایفی مشابه دستیار لجستیک دارد. این کار همچنین بر روی وظایف عملی چاپ، مجوز و توزیع برگه‌های بسته‌بندی و اسناد تحویل تمرکز دارد.

برنامه‌ریز لجستیک

میانگین حقوق ملی: 51952 دلار در سال

وظایف اصلی: برنامه‌ریزان لجستیک، استفاده یا مصرف مشتری را بررسی، نظارت و تجزیه‌ و تحلیل می‌کنند تا برای قرار دادن وسایل نقلیه و پرسنل توزیع برنامه‌ریزی کنند.

مدیر ناوگان

میانگین حقوق ملی: 66720 دلار در سال

وظایف اصلی: مدیران ناوگان بر وسایل نقلیه‌ای که کالا یا افراد را تحویل می‌دهند و کارکنانی که آنها را هدایت می‌کنند نظارت دارند.

مدیر موجودی

میانگین حقوق ملی: 22.95 دلار در ساعت

وظایف اصلی: مدیران موجودی، اعضای ضروری انبارها، مراکز توزیع و حتی خرده‌فروشان هستند. این مسئولیت مدیر موجودی است که انبارها را سازماندهی کند.

نماینده خدمات مشتری

میانگین حقوق ملی: 16.45 دلار در ساعت

وظایف اصلی: نمایندگان خدمات مشتری نقش‌های تدارکاتی را برعهده دارند و اکثرا در شرکت‌هایی هستند که کالا را تحویل می‌دهند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *