0

معرفی رشته داروسازی، مزایا، معایب و سختی های آن

معرفی رشته داروسازی، مزایا، معایب و سختی های آن

مشاغل و دوره‌های داروسازی داروخانه معمولاً به‌عنوان شغل فروشگاهی در نظر گرفته می‌شود که در آن داروها فروخته یا آماده می‌شوند. در دنیای آکادمیک یا حرفه‌ای، داروسازی به عنوان شاخه‌ای از علم تعریف می‌شود که به تهیه، دوز، توزیع و اثرات (از جمله ایمنی) داروها می‌پردازد.

شغل داروسازی

داروسازان کارشناسان دارویی هستند که سلامتی را ترویج می‌کنند. از دانش حرفه‌ای خود به عنوان یک داروساز برای تهیه نسخه‌ها استفاده خواهند کرد و اطمینان حاصل می‌کنند که داروها و دوزها صحیح هستند. آن‌ها از تداخل دارویی مضر جلوگیری می‌کنند و به بیماران در مورد استفاده ایمن و مناسب از داروهای خود مشاوره می‌دهند.
به عنوان یک داروساز، شما در مورد ترکیب داروها، از جمله خصوصیات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی و همچنین تولید و استفاده آنها، تخصص منحصر به فردی خواهید داشت.

مزایا و معایب رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی، مزایا، معایب و سختی های آن

در حالی که کار یک داروساز می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، مانند سایر مشاغل، مزایا و معایبی دارد. قبل از سرمایه‌گذاری در زمان و منابعی که برای واجد شرایط بودن به عنوان یک داروساز لازم است، باید جنبه‌های مثبت و منفی کار را در نظر بگیرید. در زیر، ما در مورد نقش یک داروساز می‌آموزیم و جوانب مثبت و منفی کار به عنوان یک داروساز را بررسی می‌کنیم:

مزایا

حقوق بالا

حقوق شما ممکن است به تحصیلات و تجربه شما بستگی داشته باشد. حتی با تنها چند سال تجربه، می‌توانید حقوق شش رقمی کسب کنید. متوسط حقوق ملی داروساز 119359 دلار در سال است.

گزینه‌های شغلی خلاق

مراقبت‌های بهداشتی یک نیاز جهانی است، به همین ترتیب، همیشه نیاز به کارمندان مراقبت‌های بهداشتی از جمله داروسازان وجود دارد. به عنوان یک داروساز، ممکن است بتوانید انواع محیط‌های کاری را انتخاب کنید.

شغل مستقل

هنگامی که مجوز خود را برای اشتغال به عنوان داروساز دریافت کردید، می‌توانید برای شخص دیگری کار کنید یا می‌توانید داروخانه خود را ایجاد کنید. مستقل بودن شما را قادر می‌سازد ساعات کاری خود را تنظیم کنید و با استخدام افراد در جامعه  شغل ایجاد کنید تا به شما در اداره کار کمک کنند.

فضای کاری تمیز

یک داروساز در یک داروخانه یا آزمایشگاه کار می‌کند. این محیط‌ها به نسبت بیمارستان‌ها تمیزتر و بهداشتی‌تر هستند.

کار غیر فیزیکی

گذشته از مدیریت تحویل محصولات، کار شما به عنوان یک داروساز نیازی به بلند کردن وسایل سنگین یا سایر کارهای جسمی ندارد. همچنین ممکن است در پایان روز کاری برای فعالیت‌های اوقات فراغت انرژی بیشتری داشته باشید.

برنامه انعطاف پذیر

بسته به وضعیت خود، می‌توانید در شیفت‌های طولانی کار و مدت زمان بیشتری را صرف آن کنید. از طرف دیگر، شما ممکن است بتوانید بین کار تمام‌وقت یا پاره‌وقت یا اینکه آیا شیفت اول یا دوم کار می‌کنید انتخاب کنید.

معایب رشته داروسازی

برای داروساز بودن برخی از چالش‌ها وجود دارد، از جمله:

آموزش گسترده

مدت زمان تحصیل برای تبدیل شدن به یک متخصص داروساز طولانی است.

زمینه رقابتی

اگرچه دامنه فرصت‌ها در زمینه داروخانه گسترده است، اما برای این موقعیت‌ها می‌تواند رقابت زیادی وجود داشته باشد. کار در دوره کارآموزی می‌تواند به شما در کسب تجربه، ایجاد شبکه‌ای از مربیان و منابع شغلی کمک کند و احتمالاً شغل پیدا کنید.

پیشرفت شغلی محدود

تحصیل به عنوان یک داروساز، شما را به یک حرفه تخصصی محدود می‌کند، زیرا هنگامی که مجوز اشتغال در داروسازی را دارید، به بالاترین سطح در زمینه خود رسیده‌اید. اگر از چالش یادگیری تدریجی و پیشرفت در حرفه خود لذت می‌برید، این ممکن است راهی برای شما نباشد.

خستگی جسمی

در حالی که نقش یک داروساز نیازی به بلند کردن وسایل سنگین یا سایر کارهای دستی ندارد، شما اغلب بیشتر روز خود را روی پاهایتان می‌گذرانید. ممکن است فرصت‌های زیادی برای استراحت یا نشستن نداشته باشید. این می‌تواند به خستگی شما بیفزاید و ممکن است به‌مرور زمان به درد عضلات، مشکلات پا و سایر مشکلات جسمی کمک کند.

کار کم ارزش

از آنجا که بسیاری از افراد فقط در صورت نیاز به نسخه و دارو، وارد داروخانه می‌شوند، ممکن است درک نکنند که شغل داروساز بیشتر از خواندن نسخه، شمارش قرص و پرداخت هزینه است. این ممکن است باعث عدم قدردانی از سطح بالای آموزش، مدارک تحصیلی یا کار شما شود.

کار با فشار بالا

در بسیاری از حرفه‌های دیگر، اشتباهات به سادگی چیزی است که شما از آن یاد می‌گیرید. اغلب، می‌توانید از افراد مبتلا عذرخواهی کرده و از خطاهای خود یاد بگیرید. به عنوان یک داروساز، اگر به کسی داروی اشتباه، دوز اشتباه یا اطلاعات نادرست را ارائه دهید، می‌توانید به آن شخص آسیب جدی وارد کنید. یک خطای کوچک می‌تواند نتایج مخربی هم برای بیمار و هم برای حرفه شما داشته باشد.

درآمد شغل داروسازی

درآمد داروسازان به تجربه و میزان سرمایه آن‌ها بستگی دارد. داروسازانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند اگر سرمایه کافی برای احداث داروخانه نداشته باشند، مجبورند در داروخانه شخص دیگری مشغول شوند. درآمد برای این اشخاص حدوداً 6 تا 10 میلیون خواهد بود. اما داروسازانی که داروخانه‌ای راه‌اندازی کرده باشند درآمدی بین 30 تا 60 میلیون در ماه خواهند داشت.

بهترین کشور برای داروسازان

در زیر 5 کشور مناسب بر اساس میزان دریافتی سالیانه برای رشته داروسازی آورده شده است:

– ایالات متحده: متوسط حقوق داروساز: 107،000 دلار تا 118،000 دلار

– سوئیس: حقوق متوسط داروساز: 83،600 دلار

– کانادا: حقوق متوسط داروساز: 80،700 دلار

– انگلستان: متوسط حقوق داروساز: 57،000 دلار تا 53،300 دلار

– آلمان: حقوق متوسط داروساز: 44،800 دلار

رشته داروسازی چند سال است

مدت زمان دوره عمومی رشته داروسازی 6 سال است. برای تحصیل در رشته داروسازی ابتدا باید در دوره متوسطه، رشته تجربی را انتخاب کنید. سپس در کنکور تجربی آزمون داده و پس از قبولی در کنکور وارد رشته داروسازی شوید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *