0

مزایا و معایب شغل چشم پزشکی و مختصر درباره آن

مزایا و معایب شغل چشم پزشکی و مختصر درباره آن

چشم پزشکان یا جراحان چشم از مزایای حرفه‌ای رقابتی، پردرآمد و پاداش برخوردار هستند. همچنین انتظار می‌رود که حداقل تا سال 2030 به دلیل نیاز و آگاهی روزافزون مراقبت از چشم، این حرفه رشد شغلی خوبی داشته باشد. اگر می‌خواهید یک اپتومتریست شوید، درک مزایا و معایب این حرفه مفید است. در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که این متخصصان پزشکی چه کاری انجام می‌دهند و لیستی از جوانب مثبت و منفی از چشم پزشکی را ارائه می دهیم.

رشته چشم پزشکی

چشم پزشکان، پزشک متخصص در مراقبت جامع پزشکی و جراحی از چشم و بینایی هستند. چشم پزشکان تنها پزشکانی هستند که از نظر پزشکی برای تشخیص و درمان کلیه مشکلات چشم و بینایی از جمله خدمات بینایی آموزش دیده و درمان و پیشگیری از اختلالات پزشکی چشم از جمله جراحی را آموزش می‌دهند.

چشم پزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

یک چشم پزشک شرایط و بیماری‌های سیستم چشم و بینایی را تشخیص داده و درمان می‌کند. آنها ممکن است برنامه‌ای برای مراقبت از بیماران خود تهیه کنند و راه‌حل‌هایی را برای بهبود بینایی ارائه دهند. اپتومتریست‌ها برای ارزیابی وضعیت چشم بیمار و شناسایی هرگونه تغییر در سلامت بصری آنها، معاینات روتین چشم را انجام می‌دهند. مسئولیت‌های دیگر این شغل اغلب شامل موارد زیر است:

– بررسی چشم‌ها با استفاده از مشاهده، ابزارها و فناوری

– تجویز دارو برای درمان بیماری‌های چشم و شرایط

– آموزش بیماران در مراقبت از عینک و بهداشت بینایی

– تجزیه‌ و تحلیل نتایج آزمایش و تهیه برنامه‌های درمانی

رشته چشم پزشکی چند سال است

برای تبدیل‌شدن به چشم‌پزشک، تکمیل دوره پزشکی عمومی 7 سال و دوره تخصص 3 تا 5 سال الزامی است. درنهایت طرح تعهد ۲ساله نیز باید گذرانده شود.

مزایا و معایب شغل چشم پزشکی

مزایا و معایب شغل چشم پزشکی و مختصر درباره آن

برخی از مزایای چشم پزشک بودن عبارتند از:

تعادل کار و زندگی

چشم پزشک‌ها معمولاً در یک هفته 40 ساعت کار می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد فعالیت‌های خارج از شغل خود را دنبال کنند. یک چشم پزشک‌ ممکن است روزانه 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار کند. آنها به‌ندرت شب‌ها یا آخر هفته‌ها کار می‌کنند، بنابراین می‌توانند این زمان را با دوستان و خانواده‌ خود بگذرانند.

محیط کار امن

چشم پزشک‌ها ممکن است در مقایسه با سایر مشاغل مراقبت‌های بهداشتی، با خطرات ایمنی کمتری روبرو شوند. در حالی که سایر متخصصان بهداشت و درمان با مواد خطرناک یا مایعات روبرو هستند.

تأثیر مثبت بر بیماران

چشم پزشک‌ها ممکن است نتایج کار خود را ببینند و سلامت بیماران خود را بهبود بخشند. آنها می‌توانند بینایی بیمار را با عینک اصلاح‌ کرده و پیشرفت آنها را کنترل کنند. این می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند تأثیر مثبتی بر سلامت جامعه خود داشته باشند، یک حرفه پاداش دهنده باشد.

زمینه شغلی متنوع

چشم‌پزشک‌ها می‌تواند در انواع شغل‌ها کار کند. آنها ممکن است در مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌ها فعالیت داشته باشند. این متخصصان همچنین ممکن است از طریق ارتش یا دولت استخدام شده و مراقبت‌های بینایی را برای بیماران مختلف ارائه دهند.

ایجاد روابط با بیماران

چشم پزشک‌ها با بیماران خود در انجام معاینات روال و تخصصی چشم وقت می‌گذرانند. در این مدت، یک اپتومتریست ممکن است با بیماران آشنا شود. آنها غالباً با نشان دادن همدلی و درک در هنگام درمان نگرانی‌های چشم با افراد ارتباط برقرار می‌کنند.

فرصت‌های تخصصی

یک چشم پزشک‌ می‌تواند در زمینه‌های خاص مراقبت‌های بهداشتی، از جمله اپتومتری کودکان، توان‌بخشی بینایی، پزشک خانواده، اپتومتری سالمندان یا بیماری چشمی تخصص داشته باشد.

رشد شغلی

چشم پزشک‌ها می‌توانند انتظار پیش‌بینی‌های بالایی را برای رشد شغل در زمینه رشته خود داشته باشند. برای اپتومتریست‌ها رشد شغلی 9 ٪ تا سال 2030 پیش‌بینی می‌شود. به دلیل این پیش‌بینی، چشم‌پزشکی ممکن است در طول مشاغل خود با فرصت‌های مختلفی برای اشتغال روبرو شود.

حقوق بالا

یک حرفه به عنوان یک اپتومتریست ممکن است حقوق رقابتی را ارائه دهد. متوسط حقوق ملی برای یک اپتومتریست سالانه 290،000 دلار در کشورهای خارجی و 600 میلیون تومان در کشورمان ایران است.

معایب رشته چشم پزشکی

در اینجا برخی از معایب بالقوه برای کار به عنوان اپتومتریست وجود دارد:

الزامات آموزشی

همانطور که در بالا اشاره شد برای تبدیل شدن به یک چشم پزشک حدود 14 سال باید تحصیل کرد و در نهایت با گرفتن مجوز اقدام به اشتغال نمود.

روزمره تکراری

به عنوان یک چشم پزشک، شما به احتمال زیاد هر روز در مسئولیت‌های مشابه شرکت می‌کنید. این متخصصان غالباً وقت خود را صرف انجام آزمایشات روتین چشم و توصیه عینک یا لنزهای طبی می‌کنند. آنها ارزیابی می‌کنند که آیا نقص بینایی یا بیماری‌ها وجود دارند، پرونده‌های پزشکی را تشکیل می‌دهند و برنامه‌های درمانی را ثبت می‌کنند.

کار فردی

چشم پزشک‌ها اغلب روزهای خود را به تنهایی می‌گذراند و نه با یک تیم. آنها با بیماران تعامل دارند اما به ندرت با همکارانشان وظایف خود را انجام می‌دهند. این ممکن است برای کسانی که می‌خواهند از سایر متخصصان در زمینه‌های مرتبط یاد بگیرند، یک نقص باشد.

درامد چشم پزشکی در ایران

متوسط حقوق دریافتی چشم پزشکان در ایران ماهانه 40 میلیون تومان است. این مبلغ بسته به مدرک، تخصص و شهرت متغیر است.

درامد چشم پزشکی در آمریکا

متوسط حقوق چشم پزشکی در ایالات متحده از 28 ژوئن 2022 ، 309000 دلار است، اما این محدوده به طور معمول بین 260،442 دلار و 354،394 دلار تغییر می‌یابد. محدوده حقوق و دستمزد بسته به بسیاری از عوامل مهم، از جمله آموزش، گواهینامه‌ها، مهارت‌های اضافی، تعداد سال‌هایی که در حرفه خود گذرانده‌اید، می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *