0

تجارت الکترونیک چیست؟ انواع و مزایای آن

تجارت الکترونیک چیست؟ انواع و مزایای آن

تجارت الکترونیک، خرید و فروش کالا یا خدمات به‌صورت الکترونیکی در اینترنت است. همچنین می‌تواند به سایر فعالیت‌های آنلاین مانند حراج، فروش بلیت و بانکداری اشاره کرد. در این مقاله به انواع مختلف تجارت الکترونیک و مزایا آن می‌پردازیم.

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به شرکت‌ها و افرادی که کالاها و خدمات را از طریق اینترنت خریداری و می‌فروشند، اشاره دارد. این نوع تجارت در انواع مختلفی از بخش‌های بازار فعالیت می‌کند و می‌تواند از طریق رایانه‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند انجام شود.
تقریباً هر محصول و خدمات قابل‌تصور از طریق معاملات تجارت الکترونیک، از جمله کتاب، موسیقی، بلیت هواپیما و خدمات مالی مانند سرمایه‌گذاری سهام و بانکداری آنلاین در دسترس است.

تعریف تجارت الکترونیک به زبان ساده

تجارت الکترونیک بر اساس همان اصول فروشگاه فیزیکی کار می‌کند. مشتریان به فروشگاه تجارت الکترونیک شما می‌آیند، محصولات را مرور کرده و خرید می‌کنند. تفاوت بزرگ این است که آنها مجبور نیستند برای انجام این کار از کاناپه خود بلند شوند و پایگاه مشتریان شما محدود به یک منطقه یا منطقه جغرافیایی خاص نیست.
چه در حال فروش کفش‌هایی مخصوص دویدن باشید و چه لوازم‌خانگی، هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت تجارت الکترونیک، فرایند مشابهی را طی می‌کنید:

دریافت سفارش: قبول سفارش مشتری در وب‌سایت یا پلت فرم تجارت الکترونیک شما انجام می‌شود و به شما هشدار داده می‌شود که سفارشی ثبت شده است.

پردازش سفارش: در مرحله بعد، پرداخت پردازش می‌شود، فروش ثبت و سفارش کامل علامت‌گذاری می‌شود. تراکنش‌های پرداخت توسط درگاه پرداخت پردازش می‌شود.

ارسال سفارش: آخرین مرحله در فرایند تجارت الکترونیک، حمل‌ و نقل است. اگر مشتریان دائمی می‌خواهید، باید از تحویل سریع اطمینان حاصل کنید. مصرف‌کنندگان عادت دارند کالاها را ظرف یک یا دو روز دریافت کنند.

انواع تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک چیست؟ انواع و مزایای آن

تجارت الکترونیک بخش اساسی بسیاری از مشاغلی است که به فروش محصولات فیزیکی یا خدمات آنلاین متکی هستند. در اینجا انواع اصلی تجارت الکترونیک آورده شده است:

تجاری با مصرف‌کننده (B2C): B2C رایج‌ترین نوع تجارت الکترونیک است. هنگامی که خریداران چیزی را از یک فروشگاه آنلاین می‌خرند، در تجارت الکترونیک بین کسب‌ و کار مصرف‌کننده شرکت می‌کنند.

تجاری با تجاری (B2B): B2B زمانی است که کسب‌ و کارها کالاها یا قطعات خام را از طریق تجارت الکترونیک به شرکت‌های دیگر می‌فروشند که سپس از آن مواد برای ایجاد محصولات خود استفاده می‌کنند.

مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C): تجارت الکترونیک C2C زمانی است که مصرف‌کنندگان به مصرف‌کنندگان دیگر می‌فروشند. سایت‌هایی مانند شیپور و دیوار نمونه‌هایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند.

مشتری به تجاری (C2B): تجارت الکترونیک C2B زمانی است که مصرف‌کنندگان محصولات یا خدمات خود را به مشاغل می‌فروشند.

تجاری با اداره (B2A): تجارت الکترونیک B2A به معاملات بین مشاغل و مدیریت دولتی اطلاق می‌شود که شامل حوزه‌هایی مانند تأمین اجتماعی، اشتغال و حقوقی است.

مشتری با مدیریت (C2A): تجارت الکترونیک C2A به معاملات بین مصرف‌کنندگان و اداره دولتی اشاره دارد که در آن مصرف‌کنندگان برای خدماتی مانند مالیات و تهیه اسناد قانونی پرداخت می‌کنند.

نمونه‌هایی از تجارت الکترونیک

علاوه بر انواع مختلف تجارت الکترونیک، نسخه‌های کاربردی متفاوتی از تجارت الکترونیک نیز وجود دارد که با رابطه تراکنش و محصولات یا خدمات فروخته شده قابل تشخیص هستند. رایج‌ترین نمونه‌ها عبارت‌اند از:

خرده‌فروشی: تجارت الکترونیک خرده‌فروشی زمانی است که یک محصول مستقیماً به مشتری فروخته می‌شود.

عمده‌فروشی: تجارت الکترونیک عمده‌فروشی زمانی است که محصولات به‌صورت عمده به یک شرکت خرده‌فروشی فروخته می‌شود که به نوبه خود آنها را به مشتریان خود می‌فروشد.

محصولات فیزیکی: تجارت الکترونیک محصول فیزیکی به هر محصولی اطلاق می‌شود که بر موجودی کالا تأثیر می‌گذارد و باید به‌صورت فیزیکی ارسال شود.

محصولات دیجیتال: تجارت الکترونیک محصول دیجیتال به محصولاتی اطلاق می‌شود که به‌عنوان کالاهای قابل دانلود خریداری می‌شوند مانند کتاب‌ها، الگوها یا دوره‌ها.

دراپ شیپینگ: تجارت الکترونیک Dropshipping زمانی است که یک محصول توسط یک شرکت فروخته می‌شود که تولید و ارسال آن را به شرکت دیگری برون‌سپاری می‌کند.

اشتراک: تجارت الکترونیک اشتراک زمانی است که مشتری یک محصول یا خدمات را خرید مکرر دارد، هفتگی، ماهانه، سالانه و غیره که به طور خودکار از او هزینه دریافت می‌کند و محصول را دوباره در اختیار مشتری قرار می‌دهند.

خدمات: تجارت الکترونیک خدمات، به خدماتی اطلاق می‌شود که خریداری شده و اغلب بر اساس زمان صرف شده برای ارائه خدمات، قیمت‌گذاری می‌شوند.

تأمین مالی جمعی: تجارت الکترونیک تأمین مالی جمعی زمانی است که پول به‌عنوان سرمایه محصول قبل از در دسترس‌ بودن محصول جمع‌آوری می‌شود.

مزایا

درحالی‌که دلایل زیادی برای شروع تجارت الکترونیک وجود دارد، مزایای شگفت‌انگیزی نیز دارد که می‌توانید پس از آنکه تجارت الکترونیک خود را شروع کردید به این مزایا پی ببرید. در اینجا چند مورد از مزایایی که باید به‌محض راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود منتظر آن‌ها باشید آورده شده است:

راحتی تجارت

تجارت الکترونیک بهترین‌ها را در راحتی و دسترسی فراهم می‌کند. مشتریان می‌توانند دقیقاً آنچه را که نیاز دارند، در هر زمان، مستقیماً از دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه خود پیدا کنند. راحتی بیشتر برای مشتری به تجارت بیشتر برای شرکت شما تبدیل می‌شود.

معاملات بدون مرز

یک فروشگاه فیزیکی عملیات تجاری را به یک منطقه جغرافیایی خاص محدود می‌کند. از طرف دیگر، یک وب‌سایت تجارت الکترونیک به تجارت شما اجازه می‌دهد تا به مشتریان بیشتری برسد، در سطح جهان و به حداکثر رساندن پتانسیل فروش شما.

درآمد 24ساعته

اینترنت هرگز نمی‌خوابد. با یک فروشگاه فیزیکی، احتمالاً در ساعات کار منظم فعالیت می‌کنید. با تجارت الکترونیک، محصولات شما در هر زمان برای مشتریان در سراسر جهان در دسترس هستند.

مقیاس‌پذیری

با رشد پایگاه مشتری، می‌توانید مشاغل تجارت الکترونیکی خود را گسترش دهید تا فروش بیشتری را در خود جای دهد. درحالی‌که گسترش فروشگاه فیزیکی خود به طور معمول به معنای جابه‌جایی یا نوسازی (که می‌تواند گران باشد) است، در تجارت آنلاین به‌سادگی باید پهنای باند را در سکوی تجارت الکترونیکی خود افزایش دهید تا ترافیک و سفارش‌های بیشتری را در خود جای دهد.

دسترسی به فناوری نوآورانه

با پیشرفت فناوری، راه‌های بیشتری برای ساده‌سازی فرایندهای تجاری خود پیدا خواهید کرد. صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما. با داشتن یک فروشگاه فیزیکی، محدودیت‌هایی برای انجام فناوری می‌تواند وجود داشته باشد. در تجارت الکترونیک، طیف وسیعی از برنامه‌ها و ادغام‌ها را پیدا خواهید کرد که به شما در بازاریابی محصولات خود، بهبود همکاری تیمی و ارائه خدمات سریع‌تر مشتری کمک می‌کند.

بازاریابی مقرون‌به‌صرفه و مؤثر

به‌جای اینکه به روش‌های سنتی بازاریابی مانند تبلیغات چاپی برای هدایت ترافیک به یک فروشگاه فیزیکی اعتماد کنید، طیف وسیعی از کانال‌های بازاریابی مقرون‌به‌صرفه را برای هدایت مشتریان به تجارت الکترونیکی خود خواهید داشت. بازاریابی موتور جستجو، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی ارگانیک و پولی و بازاریابی ایمیل به شما امکان می‌دهد با هزینه کمتری به یک بازار تقسیم شده برسید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *