0

ایده‌های پولساز شب عید

ایده‌های پولساز شب عید

یکی از آداب و رسوم و سنت‌های باستانی مردم ایران، وارد شدن به سال جدید شمسی به بهترین شکل ممکن است. با آمدن عید نوروز بیشتر مردم در پی خرید و نو کردن وسایل خود هستند بنابراین یک فرصت مناسب برای کسب درآمد محسوب می‌شود و بسیار کوتاه است. این مقاله به ارائه چند ایده برای کسب درآمد بالا در شب عید می‌پردازد.

ایده‌های کسب درآمد در شب عید

زدودن آلودگی‌ها از خانه و محله، تهیه لباس‌ها و وسایل نو، تهیه وسیله پذیرایی از میهمان‌ها و چیدن سفره هفت‌سین از مواردی است که هر خانواده ایرانی در حد توان خود به آنها می‌پردازد. بنابراین، اقلام مورد نیاز مردم در این دوره تقریباً مشترک است پس فرصت مناسبی برای ارائه خدمت به مردم از یک طرف و کسب درآمد و پولسازی برای ارائه‌دهندگان خدمات از طرف دیگر در شب عید است.

سفره هفت‌سین

سفره هفت‌سین، مهم‌ترین نماد نوروزی مردم ایران است که چیدن آن یعنی آرزوی پاکی و روشنی (آینه و قرآن)، زایش و باروی (سیب و سمنو)، عشق و دلباختگی (سنجد)، شادابی و سرسبزی (سبزه)، شادی و سرور (سماق و سیر)، برکت در زندگی (آب و ماهی قرمز) و درآمد بالا (سکه) برای سال جدید.

اقوام مختلف ایرانی متناسب با مذهب، سلیقه و اعتقادات خویش، در چیدن این سفره اقلام دیگری نیز به کار می‌برند مثل تخم‌مرغ رنگی، اسپند، شیرینی و شکلات، انار و…

تهیه هر کدام از این اقلام و ایجاد تغییر کوچک در آنها با ابتکار و خلاقیت می‌تواند یک ایده پولساز برای شب عید باشد.

در ادامه به نمونه‌هایی از این ایده‌ها می‌پردازیم.

سبزه

با کاشتن دانه و مراقبت از آن می‌توان سبزه‌ای مناسب سفره هفت‌سین با طرحی خلاقانه و جدید تهیه کرد و از بازار شب عید، کسب درآمد کرد. البته ابتکار و نوآوری در شکل و اندازه سبزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  سبزه‌هایی به شکل نماد سال جدید، یا طرح‌هایی که در بازار موجود نیست می‌تواند نظر مشتریان را برای خرید جلب کند.

تنگ ماهی

تهیه چند مدل تنگ ماهی از بازار و تزیین آن با نقاشی‌های زیبا روی شیشه، یا چسباندن مروارید یا روبان دور دهانه آن، و فروش تنگ‌های تزیین شده یکی از این ایده‌هاست.

در کنار آن می‌شود، ماهی‌های کوچک قرمز را هم از بازار تهیه کرد و با سلیقه مشتری داخل تنگ‌ها قرار داد.

البته امروزه بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که برای حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات از ماهی قرمز استفاده نکنند. برای جلب نظر این سلیقه‌ها نیز می‌شود مقداری ماهی زیبای ژله‌ای یا پلاستیکی  که در بازار یافت می‌شود، تهیه کرد و در کنار تنگ ماهی به فروش رساند.

سنگ‌ریزه‌های رنگی و صدف نیز در کنار تنگ فروش خوبی خواهند داشت.

ظروف هفت‌سین

سیر، سماق و… با ظروف کوچکی درون سفره هفت‌سین قرار می‌گیرند. بنابراین با تهیه ظروف کوچک سفالی، بلور، چوبی، یا حتی تکه‌های حصیر و تزیین آنها با دانه‌های تزیینی مختلف، یا تزیین آنها با بافت‌های کاموایی کوچک می‌توان ظروف شیک و مشتری‌پسندی تهیه و از فروش آن درآمد خوبی کسب کرد.

تخم‌مرغ رنگی

ایده‌های پولساز شب عید

تهیه تخم‌مرغ‌های پلاستیکی و سفالی و تزیین آنها نیز یکی دیگر از ایده‌های پولساز شب عید است. پولک، منجوق، دانه‌های تزیینی، کاغذ رنگی و روبان، از مواردی هستند که می‌شود برای تزیین تخم‌مرغ‌های پلاستیکی استفاده کرد.

تخم‌مرغ‌های سفالی را با رنگ‌آمیزی و خوشنویسی می‌توان به شکل زیبایی ارائه داد.

عروسک‌های نمدی

با کمی خلاقیت می‌شود از یک تکه نمد، مقداری نخ با رنگ‌های متفاوت و سوزن، عروسک نمدی کوچک و دوست‌داشتنی درست کرد که بسیاری از مردم برای خرید و استفاده از آن در سفره‌های هفت‌سین تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

عروسک‌های ننه سرما، عمو نوروز، عروسک حیوانات از جمله عروسک حیوان نماد سال می‌تواند گزینه‌ای برای انتخاب طرح عروسک نمدی باشند.

سین‌های دیگر سفره هفت‌سین

تهیه مقداری سمنو، سیر، سنجد، سیب، سرکه و سماق و ارائه آن به مشتریان در ظرف‌های مناسب همراه با تزیینات زیبا، همچنین تهیه آینه و شمعدان‌های کوچک، شمع و گلدان‌های زیبای فصل بهار نیز می‌تواند درآمد خوبی در این دوران کوتاه داشته باشد.

ساخت شیرینی و آجیل مصنوعی

یکی دیگر از ایده‌های پولسازی شب عید ساخت شیرینی و آجیل مصنوعی است. با مقداری ابر، قیچی، نایلون و دانه‌های ریز مثل سیاه‌دانه می‌توان شیرینی و آجیل ابری درست کرد و در ظرف‌های زیبا و شکیل برای قرار دادن در سفره هفت‌سین به مشتریان ارائه داد.

همچنین با خمیر گل چینی، رنگ و سیم‌های نازک نیز می‌توان شیرینی و آجیل خمیری تهیه کرد و به مشتریان ارائه داد.

سفره هفت‌سین قابل حمل

یکی دیگر از سنت‌های دیرین مردم ایران، که بعضی به آن پایبند هستند، حضور بر سر مزار رفتگان هنگام تحویل سال نو می‌باشد. تهیه سفره هفت‌سین سبک با ظروف یک‌بار مصرف و تا حد امکان، استفاده از مواد پلاستیکی به صورتی شکیل با بسته‌بندی جذاب می‌تواند برای این قشر عزیز مفید واقع شود و درآمد خوبی نصیب فروشندگان آن کند.

شیرینی خانگی

یکی از مواد پذیرایی پرمصرف در اعیاد شیرینی است. بسیاری از افراد علاقه زیادی برای مصرف شیرینی‌های خانگی دارند، ولی امکان درست کردن آن را ندارند، با آگهی کردن برای پخت شیرینی خانگی و پذیرش سفارش می‌توان از این طریق کسب درآمد کرد.

عیدی

یکی از سنت‌های مرسوم در عید نوروز، عیدی دادن و عیدی گرفتن است. در مورد این سنت هم می‌توان فعالیت درآمدزایی انجام داد. به عنوان مثال با تهیه مقداری چرم و دوخت کیف‌های کوچک دخترانه و کمربندهای کوچک پسرانه و با طرح دادن روی آنها به وسیله دوخت‌های زیبا و شکیل و قرار دادن هر کدام در بسته‌بندی زیبا، می‌توان هدیه‌ای ارزشمند برای عیدی دادن در اختیار خریداران قرار داد.

با ابتکار و خلاقیت، موارد دیگری نیز می‌توان برای عیدی دادن به مشتریان ارائه داد مانند:

– ساخت دستبند، گردنبند، گل سرهای کوچک دخترانه به وسیله مهره‌های رنگی

– ساخت گل سینه و گیره روسری

– تهیه توپ‌های رنگارنگ بادی از بازار و نوشتن جملات زیبا و آرزوهای خوب بر روی آن

– ساخت ساک‌های کوچک نمدی با طرح‌های زیبای گل یا عروسک بر روی آنها برای دختران

– ساخت جاکلیدی‌های نمدی کوچک با طرح‌های ماشین، حیوانات و… برای پسران

– ساخت بوک مارک (نشانگر کتاب) به وسیله نمد، پارچه یا مقوا با طرح‌های حیوانات، گل، ماشین

– ساخت عروسک انگشتی نمدی، پارچه‌ای یا بافتنی، صورتک‌های نمدی، مقوایی، تلقی با طرح‌های شکیل و زیبا

همه این موارد با بسته‌بندی زیبا و جذاب می‌تواند هدیه‌ای مناسب برای عیدی دادن محسوب شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *