0

منظور از سرمایه گذاری مولد چیست؟

منظور از سرمایه گذاری مولد چیست؟

اگر دستی در سرمایه گذاری دارید احتمالاً کلمه سرمایه گذاری مولد به گوشتان خورده باشد. اما در ابتدا بهتر است معنی سرمایه گذار و سرمایه گذاری را با هم مرور کنیم و سپس سرمایه گذاری مولد را شرح دهیم. با ما همراه باشید:

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری به این معناست که پول یا سایر منابع خود را روی چیزی قرار دهید که انتظار دارید درآمد کسب کنید، سود کنید یا منافع مثبت دیگری ایجاد نمایید.
وقتی سرمایه گذاری می‌کنید، دارایی‌هایی را خریداری می‌کنید که انتظار دارید ارزش آنها در طول زمان بیشتر شود که می‌تواند مقدار پول شما را افزایش دهد. به عبارت ساده‌تر سرمایه گذاری عبارت است از عرضه سرمایه با انتظار درآمد یا سود.

سرمایه گذار کیست؟

سرمایه گذار شخص یا نهادی است که سرمایه خود را به منظور ایجاد درآمد یا کسب سود هزینه می‌کند.

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

بیایید چند مثال از دلایل اهمیت سرمایه گذاری را بررسی کنیم:پ

تولید ثروت و رفاه: ثروت برای افراد مختلف می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. این می‌تواند به معنای مقدار مشخصی از پول در حساب بانکی شما باشد، یا می‌تواند به عنوان اهداف مالی خاصی که برای خود تعیین کرده‌اید تعریف شود. در هر صورت، سرمایه گذاری می‌تواند به شما در رسیدن به آن کمک کند.

برای غلبه بر تورم: تورم به افزایش کلی سطح قیمت محصولات در طول زمان اشاره دارد. اگر قیمت‌ها در طول زمان افزایش می‌یابد، این بدان معناست که پول شما امروز کمتر از دیروز خرید می‌کند. اگر تورم در یک دوره 30 یا 40 ساله وجود داشته باشد، ارزش پول شما به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود در حالی که هزینه زندگی افزایش یافته است. یکی از راه‌های غلبه بر تورم، سرمایه گذاری پول است. اگر درآمد پول شما بیشتر از نرخ تورم باشد، به این معنی است که فردا ارزش پول شما بیشتر از امروز است.

بازنشستگی: اگر قصد دارید کار را متوقف کنید و بازنشسته شوید، باید مقدار زیادی پول پس انداز کنید تا زمانی که دیگر کار نمی‌کنید زندگی کنید. سرمایه گذاری می‌تواند به پر کردن شکاف بین آنچه پس انداز می‌کنید و آنچه که برای 20 یا 30 سال از آن نیاز دارید کمک کند.

انواع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری به دو صورت مولد و غیر مولد تعریف می گردد که در زیر به تشریح هرکدام می پردازیم:

سرمایه گذاری مولد چیست؟

سرمایه گذاری مولد چیست؟

حال که با معنی سرمایه گذاری آشنا شدید بیاید معنی سرمایه گذاری مولد را باهم بررسی کنیم. مولد در لغت به معنای قابل افزایش بودن و تولید است. پس سرمایه مولد یا Productive Investment به سرمایه‌ای گفته می‌شود که دارای قابلیت افزایش دادن باشد و سرمایه شما در کارهای تولیدی و عملیاتی صرف شود.

سرمایه گذاری غیر مولد چیست؟

سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد( Non-Productive Investment) سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که بازده، درآمد یا درآمد قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کنند یا ارزش دارایی ذی‌نفع را به میزان قابل‌توجهی افزایش نمی‌دهند، اما تأثیر زیست‌محیطی مثبت دارند. سودی که در این روش کسب می‌شود مولد نیست و فقط از طریق افزایش قیمت آن در طول زمان است. مانند رمز ارزها، طلا و …

انواع سرمایه گذاری مولد

انواع سرمایه گذاری مولد عبارتند از:

سرمایه‌گذاری در سهام

شاید در نگاه اول سرمایه گذاری در سهام به سرمایه گذاری رمز ارزها نسبت داده شود، اما باید بگوییم که سرمایه‌ای که در سهام انجام می‌شود جهت کارهای تولیدی و عملیاتی استفاده می‌گردد.

سرمایه‌گذاری در کسب‌ و کار

اکثر کسب و کارها به صورت مولد هستند. چه بسا این کسب و کار توسط شما ایجاد شود و چه در کسب و کار دیگران سرمایه گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

با سرمایه گذاری در املاک و یا اجاره آن، یک نوع سرمایه گذاری مولد انجام داده‌اید. هنگامی که ملک خود را اجاره می‌دهید هم وجه نقد در طول سال دریافت می‌کنید و هم سالانه با رشد تورم ارزش ملک شما نیز افزایش پیدا می‌کند.

خرید دستگاه‌های تولیدی

با خرید دستگاه‌های تولیدی نیز می‌توان سرمایه گذاری مولد انجام داد. به این‌گونه که با تولید محصول توسط این دستگاه‌ها و یا فروش آنها، ماهانه یا سالیانه سودی دریافت می‌کنید و در آخر سرمایه شما افزایش می‌یابد.

تفاوت سرمایه گذاری مولد و غیر مولد

سرمایه‌گذاری مولد در فعالیت و اقتصاد جامعه نقش مؤثری دارد.

سرمایه‌گذاری مولد برگشت سرمایه بهتری دارد

سودآوری سرمایه‌ گذاری مولد نسبت به سرمایه‌ گذاری غیر مولد بیشتر است.

سرمایه‌ گذاری مولد اکثرا بلند مدت است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *