0

معرفی شغل مهندس ژئوفیزیک و وظایف آن

معرفی شغل مهندس ژئوفیزیک و وظایف آن

یک مهندس ژئوفیزیک، نحوه تعامل انسان و سیاره را مطالعه و اثرات معدن و استخراج منابع طبیعی را بر محیط زیست بررسی می‌کند. یک مهندس ژئوفیزیک می‌تواند جنبه‌های مختلف محیط از جمله زمین جامد، زمین سیال و جو فوقانی را مطالعه کند.

درک کاری که یک مهندس ژئوفیزیک انجام می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی انتخاب مناسبی برای شما است یا خیر. در این مقاله به این می‌پردازیم که یک مهندس ژئوفیزیک چیست و چه کاری انجام می‌دهد.

مهندس ژئوفیزیک چیست؟

یک مهندس ژئوفیزیک متخصص در خواص طبیعی و فرایندهای داخلی زمین است. آنها روی چالش‌هایی مانند ارزیابی مخاطرات طبیعی زمین، تجزیه و تحلیل مکان‌ها برای ساخت و سازهای زیرزمینی، ارزیابی تغییرات آب و هوا و در نظر گرفتن منابع آب، غذا و انرژی کار می‌کنند.

آنها اغلب برای استخراج مواد معدنی و ذخایر سنگی کمیاب از زمین کار می‌کنند. مهندسان ژئوفیزیک عموماً برای شرکت‌های معدن، نفت یا گاز کار یا به ارزیابی و تنظیم این شرکت‌ها کمک می‌کنند. و از دانش علمی برای کمک به استخراج مواد با خیال راحت استفاده می‌کنند.

یک مهندس ژئوفیزیک معمولاً در یکی از سه حوزه تخصص دارد. حوزه‌های تخصصی عبارت‌اند از:

زمین جامد: یک مهندس ژئوفیزیک زمین جامد در مکان‌یابی و استخراج ذخایر معدنی یا فلزات گران‌بها تخصص دارد. این مهندسان همچنین منابع نفت، آب و انرژی مانند گاز را جستجو می‌کنند.

زمین سیال: یک متخصص زمین سیال مطالعات هیدرولوژیست را از طریق تجزیه‌وتحلیل آب زیرزمینی و الگوهای گردش آن انجام می‌دهد. این مهندسان همچنین ممکن است آب‌های سطحی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها یا مخازن و نحوه تعامل آنها با محیط اطراف را مطالعه کنند.

جو فوقانی: یک مهندس ژئوفیزیک اتمسفر بالای زمین بر میدان‌های مغناطیسی زمین تمرکز می‌کند. آنها ممکن است جو فوقانی زمین را مطالعه کنند و اتمسفر بالای سیارات دیگر را با هم مقایسه می‌نماید.

وظایف مهندس ژئوفیزیک

وظایف مهندس ژئوفیزیک

مهندس ژئوفیزیک چندین مسئولیت دارد، از جمله:

پروژه‌های پیش برنامه‌ریزی

مهندس ژئوفیزیک، برنامه‌ریزی پیش از پروژه را انجام می‌دهد. مهندس ممکن است تصمیم بگیرد که چه تجهیزاتی برای پروژه مورد نیاز است، مانند تجهیزات لرزه نگاری. به عنوان بخشی از برنامه ریزی پروژه، مهندس معمولا تجهیزات را آزمایش می‌کند و هر گونه تعمیرات یا تنظیمات مورد نیاز را انجام می‌دهد.

اندازه گیری‌های لرزه ای

مهندس ژئوفیزیک ممکن است اندازه‌گیری‌های لرزه‌ای را در سایت‌ها انجام دهد. مهندس تجهیزات اندازه‌گیری را به کار می‌گیرد و نحوه استفاده از آن را می‌داند. بخشی از مسئولیت‌های مهندس شامل پیگیری و پردازش داده‌های گرفته شده توسط تجهیزات است. گاهی اوقات یک مهندس ممکن است به طور خاص لرزه‌سنج را به عنوان بخشی از وظایف خود مستقر کند.

تشخیص بی‌نظمی‌ها

ژئوفیزیک‌دان از تجهیزات ضبط استفاده می‌کند و بی‌نظمی‌های درون زمین را تشخیص می‌دهد. یک مهندس ممکن است سعی کند ناهنجاری‌هایی را در سازندهای سنگ و زمین بیابد. بخشی از مسئولیت آنها ضبط و تفسیر داده‌ها با استفاده از نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی است.

ایجاد گزارش

مهندسان ژئوفیزیک گاهی اوقات برای مشتریان یا شرکت‌ها گزارش می‌دهند. یک مهندس ممکن است از تجهیزات خود برای ثبت داده‌ها و انجام مشاهدات استفاده کند. مهندس از دانش علمی خود برای نتیجه‌گیری یا ارائه یک فرضیه در گزارش به کارفرمای خود استفاده می‌کند. گزارش‌ها ممکن است شامل سیاهه‌های مربوط به داده‌ها، نمودارها و نمودارها باشد تا یافته‌های خود را نشان دهد.

محیط کار برای مهندس ژئوفیزیک

مهندسان ژئوفیزیک در طیف گسترده‌ای از محیط‌ها و صنایع کار می‌کنند:

دولت

مهندس ژئوفیزیک که برای دولت کار می‌کند ممکن است بازرسی‌هایی را از شرکت‌های معدنی در این زمینه انجام دهد یا در آزمایشگاهی در حوزه تخصصی خود تحقیق کند. آنها معمولاً در ساعات کاری منظم کار می‌کنند و ممکن است به‌تنهایی یا به‌عنوان بخشی از یک تیم در یک پروژه تحقیقاتی کار کنند. اغلب، مهندس گزارش‌هایی را در مورد یافته‌های تحقیقاتی یا مشاهدات میدانی خود ارسال می‌کند.

شرکت معدنی

هنگامی که برای یک شرکت معدن کار می‌کند، یک مهندس ژئوفیزیک معمولاً به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کند. مهندس ممکن است روی پروژه‌های مختلف کار کند، ساعت‌های زیادی وقت بگذارد و سپس یک دوره طولانی از کار افتادگی داشته باشد. ژئوفیزیکدان معمولاً گزارش‌های منظمی را در مورد یافته‌های خود و پیشرفت پروژه ارسال می‌کند.

شرکت نفت و گاز

ژئوفیزیکدان که برای یک شرکت نفت و گاز کار می‌کند معمولاً به عنوان بخشی از یک تیم پروژه، در محل پروژه کار می‌کند. آنها اغلب روی پای خود هستند، تحقیقات میدانی انجام می‌دهند و اطلاعات را هماهنگ می‌کنند. ساعت آنها معمولا بسته به پروژه در نوسان است. معمولاً زمانی که مهندس بین سایت‌های پروژه سفر می‌کند، مقدار مناسبی از سفر انجام می‌شود.

تدریس و تحقیق

یک مهندس ژئوفیزیک که در یک دانشگاه یا کالج کار می‌کند زمان خود را بین تدریس دروس و انجام تحقیقات تقسیم می‌کند. گاهی اوقات مهندس ممکن است از تدریس برای تکمیل یک پروژه تحقیقاتی گذرانده شود. اغلب یک استاد در یک دانشگاه مطالعات خود را تکمیل می‌کند و یافته‌های خود را در مجلات علمی معتبر منتشر می‌کند.

حقوق و چشم انداز شغلی برای مهندس ژئوفیزیک

طبق اداره آمار کار، میانگین حقوق مهندسان ژئوفیزیک از 10 تا 50 میلیون در ماه متغیر است. این حقوق می‌تواند بر اساس سطح تحصیلات، تجربه، موقعیت مکانی و مسیر شغلی انتخابی شما متفاوت باشد، زیرا صنایع مختلف سطوح پاداش متفاوتی را ارائه می‌دهند. رشد 4 درجه در تعداد موقعیت‌های ژئوفیزیکی تا سال 2030 پیش‌بینی می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *