0

معرفی رشته فیزیوتراپی، مزایا و معایب آن

فیزیوتراپی(Physiotherapy) حرفه‌ای در حوزه علوم بهداشتی است و در پیشگیری، درمان و مدیریت حرکات غیرطبیعی نقش دارد. فیزیوتراپیست برای ارائه درمان از تاریخچه پزشکی و اطلاعات معاینه فیزیکی استفاده خواهد کرد. در صورت لزوم فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند از نتایج آزمایشگاه پزشکی و مطالعات رادیولوژیک برای درمان بیماری استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با رشته فیزیوتراپی، معایب و مزایای آن آشنا کنیم:

فیزیوتراپی چیست

فیزیوتراپیست‌ها(PTs) در طیف گسترده‌ای از علوم بهداشتی برای بهبود مشکلات فیزیکی مرتبط با “سیستم‌های” مختلف بدن کار می‌کنند. به طور خاص آنها سیستم عصبی – عضلانی (مغز و سیستم عصبی)، اسکلتی – عضلانی (بافت‌های نرم، مفاصل و استخوان‌ها)، سیستم‌های قلبی عروقی و تنفسی (قلب و ریه‌ها و فیزیولوژی مرتبط) را درمان می‌کنند.
به عنوان یک فیزیوتراپیست، به بیماران کمک خواهید کرد تا بهبود یابند و استقلال خود را بازیابند. یک فیزیوتراپ به افراد آسیب دیده و سایر شرایط پزشکی کمک می‌کند تا تحرک خود را دوباره به دست آورند. آنها با مجموعه‌ای از تمرینات و وسایل برای کمک به بهبودی بیماران خود از آسیب یا بیماری استفاده می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها در بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز توان‌بخشی و مراکز خصوصی کار می‌کنند.

رشته فیزیوتراپی چیست؟

علاقه‌مندان به این رشته باید در کنکور تجربی شرکت کرده و پس از کسب رتبه مورد نیاز، در این رشته ادامه تحصیل دهند. لازم به ذکر است که مقطع کارشناسی این رشته هیچ گرایشی ندارد. محصلین در این رشته می‌توانند تا مقطع دکتری نیز  ادامه تحصیل دهند. در زیر چند مورد از رشته‌های مجاز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نام ‌برده ‌شده‌اند:

کارشناسی ارشد:

فیزیوتراپی فیزیولوژی
فیزیوتراپی ورزشی مدیریت توان‌بخشی
علوم تشریحی سلامت سالمندی
ارگونومی فیزیک پزشکی
مشاوره توان‌بخشی مهندسی بافت
علوم تغذیه مطالعات
پزشکی مولکولی فیزیولوژی

دکتری:

فیزیوتراپی بیولوژی تولیدمثل
سالمندشناسی علوم بیومدیکال مقایسه‌ای
علوم اعصاب علوم تشریحی
فیزیولوژی ورزشی علوم سلولی کاربردی

مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی

معرفی رشته فیزیوتراپی، مزایا و معایب آن

فیزیوتراپیست بودن یک حرفه مهیج معتبر با مزایای بسیاری است، اما می‌تواند معایب مختلفی نیز داشته باشد. در زیر چند مورد از معایب و مزایای رشته فیزیوتراپی برای علاقه‌مندان این رشته آورده شده است:

مشکلات رشته فیزیوتراپی

شما باید مدرک لیسانس بگیرید

برای اینکه شغلی را به عنوان یک فیزیوتراپیست دنبال کنید، ابتدا باید مدرک لیسانس بگیرید. مدرک لیسانس در رشته‌های بهداشتی ترجیح داده می‌شود.

شغل شما از نظر بدنی سخت خواهد بود

حرفه‌ای به عنوان یک فیزیوتراپیست از نظر فیزیکی سخت خواهد بود. یکی از مهم‌ترین معایب فیزیوتراپیست این است که شما در تمام طول روز روی پای خود خواهید بود، بیماران سنگین را بلند می‌کنید. از آنجایی که این کار مستلزم بلند کردن افرادی است که اغلب بزرگتر از خودتان هستند، می‌توانید به راحتی آسیب ببینید.

ممکن است مجبور شوید با بیماران چالش برانگیز کار کنید

به عنوان یک فیزیوتراپیست، شما به افرادی که جراحاتی دارند یا جراحی داشته‌اند کمک می‌کنید. فردی که درد داشته باشد مسلماً کار کردن با آن آسان نخواهد بود.

شما در معرض خطر فرسودگی هستید

به عنوان یک فیزیوتراپیست، شغل شما ممکن است باعث افسردگی و خستگی مفرط شود. پس باید تحمل و صبر داشته باشید.

 ممکن است در معرض عوامل بیماری زا قرار بگیرید

هنگامی که با بیماران به عنوان یک فیزیوتراپ کار می‌کنید، ممکن است با افرادی که بیماری مسری دارند سر و کار داشته باشید. احتمال دارد ندانید که بیمار تحت درمان شما دارای یک بیماری عفونی است. ممکن است هنگام درمان بیماران خود بدون اینکه متوجه شوید، استفاده از کنترل عفونت را فراموش کنید. این اشتباهات می‌تواند منجر به ابتلای شما به یک بیماری مسری و بازگرداندن آن به خانه به خانواده شود.

مزایای رشته فیزیوتراپی

پتانسیل کسب درآمد بالایی دارید

به عنوان یک فیزیوتراپ، پتانسیل کسب درآمد بالایی خواهید داشت. داشتن چنین پتانسیل درآمد بالایی به شما امکان رفاه بسیاری را در زندگی می‌دهد.

شغل پر تقاضایی است

اداره آمار کار گزارش می‌دهد که انتظار می‌رود مشاغل فیزیوتراپیست‌ها از سال 2022 تا 2030 رشد 21 درصدی داشته باشند. این رشد بسیار سریع‌تر از میانگین همه مشاغل است. رشد شغلی سریع‌تر از حد متوسط یکی از مزایای برتر فیزیوتراپ بودن است و به این معنی است که شما همیشه شغلی خواهید داشت.

شما می‌توانید در بسیاری از محیط‌های کاری مشغول شوید

فیزیوتراپیست‌ها در بسیاری از محیط‌های مختلف مانند مدارس، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌های خصوصی و خانه‌های سالمندان کار می‌کنند. مزیت فیزیوتراپیست داشتن موقعیت شغلی مختلفی است که می‌توانید برای کار در آنها انتخاب کنید.

به دیگران کمک خواهید کرد.

یکی از بزرگترین مزایای فیزیوتراپیست بودن این است که به مردم کمک می‌کنید تا زندگی خود را دوباره به دست آورند. فیزیوتراپیست‌ها با بیماران خود برای کمک به بهبود دامنه حرکتی، تعادل و هماهنگی و همچنین مهارت‌های حرکتی مورد نیاز برای زندگی روزمره مانند راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی به آنها کمک می‌کنند.

مستقل بودن

رئیس خود بودن فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسد، درست است؟ یکی از مزایای فیزیوتراپیست بودن این است که شما آزادی کامل برای باز کردن مطب خود خواهید داشت. شما تحت نظارت مستقیم کسی جز خودتان نیستید.

ساعت کاری شناور

شما به عنوان یک فیزیوتراپ معمولاً برنامه کاری انعطاف‌پذیری خواهید داشت. بیشتر اوقات شما مجبور نیستید آخر هفته‌ها و عصرها کار کنید.

شما به عنوان یک منبع عالی و آگاه دیده خواهید شد.

به عنوان یک منبع عالی و آگاه در محیط کار خود دیده خواهید شد. شما یک متخصص مورد اعتماد در زمینه کاری خود هستید و مردم از اینکه به نظر می‌رسد شما همه چیز را در مورد بدن می‌دانید قدردانی می‌کنند.

درآمد فیزیوتراپی در آلمان

فردی که به عنوان فیزیوتراپیست در آلمان کار می‌کند معمولاً حدود 6950 یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 3200 یورو (کمترین) تا 11100 یورو (بالاترین) متغیر است.
این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل‌ و نقل و سایر مزایا است. حقوق فیزیوتراپیست‌ها بر اساس تجربه، مهارت‌ها، جنسیت یا موقعیت مکانی به شدت متفاوت است.

درآمد فیزیوتراپی در آمریکا

متوسط حقوق فیزیوتراپیست در ایالات متحده آمریکا 80000 دلار در سال یا 41.03 دلار در ساعت است. موقعیت‌های سطح مبتدی از 76500 دلار در سال شروع می‌شود در حالی که اکثر افراد با تجربه تا 104325 دلار در سال درآمد دارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *