0

سود مرکب چیست و چگونه محاسبه می شود؟

سود مرکب چیست و چگونه محاسبه می شود؟

بیشتر مردم فقط به این فکر می‌کنند که میزان سود چقدر بالا یا پایین است، اما درک نحوه محاسبه بهره یا ترکیبات نیز اهمیت دارد. دانستن اینکه سود مرکب چگونه کار می‌کند می‌تواند به شما کمک کند تا از اشتباهات بزرگ اجتناب کنید و از پول خود نهایت استفاده را ببرید، چه در حال سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاری، قرض گرفتن یا خرج کردن آن باشید.
با سود مرکب، شما فقط سود موجودی اصلی خود را به دست نمی‌آورید. حتی سود شما هم سود می‌آورد. بهره مرکب زمانی است که بهره کسب شده را دوباره به مانده اصلی خود اضافه می‌کنید، که پس از آن سود بیشتری برای شما به همراه دارد و بازدهی شما را بیشتر می‌کند.

سود مرکب چیست؟

سود مرکب، ایده‌ای است که بهره پول را به بهره قبلی اضافه می‌کند. هر بار که مبلغ اصلی سود جمع می‌شود، سپس به اصل پول یا وام اضافه می‌شود که در طول زمان رشد می‌کند. سپس در دفعه بعد، اصل سود بیشتری جمع می‌کند، که بهره مرکب ایجاد می‌شود.
در واقع اگر به سود پول خود دست نزنید، بر سود پول شما نیز سود محاسبه خواهد شد و پولتان تصاعدی رشد خواهد کرد. همچنین اگر وامی با بهره مرکب دریافت کرده‌اید اگر مبلغ بهره آن را پرداخت نکنید در ماه بعد بهره برای آن سود قبلی محاسبه می‌شود.
اگر در یک حساب پس‌انداز پول دارید، می‌توانید سود مرکب را محاسبه کنید تا تخمین بزنید که پس‌انداز شما در طول زمان چقدر رشد می‌کند. از سوی دیگر بهره مرکب نیز می‌تواند خطرساز باشد. اگر برای مدرسه یا ماشین وام بگیرید، بدهی شما سود مرکب نیز دریافت می‌کند. در هر دوره، سود به اصل اضافه می‌شود که در طول زمان به طور تصاعدی رشد می‌کند.
همان‌طور که می‌بینید، سود مرکب می‌تواند هم یک موهبت و هم یک دستورالعمل برای گرفتن بدهی بیشتر باشد. به همین دلیل مهم است که بهره مرکب را در طول زمان ردیابی کنید، تا بتوانید امور مالی خود را در حین تکامل کنترل کنید.

نحوه محاسبه سود مرکب

سود مرکب چیست و چگونه محاسبه می شود؟

دانستن نحوه محاسبه سود مرکب در هنگام نظارت بر امور مالی شما ضروری است. قدرت بهره مرکب، توانایی آن در رشد سریع است. با دانستن نحوه محاسبه بهره مرکب، می‌توانید تخمین بزنید که پس‌انداز یا بدهی شما در طول زمان چقدر رشد خواهد کرد. از این راهنما برای یادگیری نحوه محاسبه بهره مرکب استفاده کنید.

سود مرکب با ضرب مبلغ اولیه وام یا اصل سرمایه در یک به اضافه نرخ بهره سالانه افزایش یافته به تعداد دوره‌های مرکب منهای یک محاسبه می‌شود. با این کار کل وام شامل بهره مرکب برای شما باقی خواهد ماند. سپس می‌توانید اصل اولیه را کم کنید که بهره مرکب کل باقی می‌ماند

معادله حاصل به صورت زیر ظاهر خواهد شد:

بهره مرکب = P [(1 + i)n – P]

P مبلغ اولیه وام یا اصل وام است. n مخفف تعداد دوره‌های مرکب است. اگر گیج‌کننده بود، بیایید یک مثال را امتحان کنیم.

اگر مبلغ اصلی 100.000 تومان با نرخ بهره سالانه 5% در یک دوره پنج‌ساله داشته باشیم، معادله به صورت زیر خواهد بود:
سود مرکب = 100.000 {(1 + 0.05)5 – 100.000}

خوشبختانه، ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم که در آن یک برنامه تقریباً برای همه چیز وجود دارد. می‌توانید به سرعت اطلاعات وام خود را در یک ماشین حساب سود مرکب قرار دهید تا ببینید که چگونه سود افزایش می‌یابد.

راز رشد بهره مرکب، داشتن دوره‌های مرکب بیشتر است. به‌عنوان‌ مثال، اگر 100.000 تومان پس‌انداز داشته باشید، اگر دوره مرکب به جای یک سال کامل، فقط شش ماه باشد، پول شما با نرخ بهره 5 درصد در پنج سال آینده سریع‌تر رشد می‌کند. به این ترتیب، سود جدید بیشتر به اصل پول اضافه می‌شود که مبلغ کل را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهد.

نکات مهم در سود مرکب

اگر می‌خواهید پس‌انداز خود را افزایش دهید، به دنبال موسسه مالی با نرخ بهره مرکب باشید که برای شما مناسب باشد. هرچه بیشتر پول خود را در حساب نگه دارید، پس‌انداز شما سریع‌تر جمع می‌شود. به دنبال بانک یا موسسه اعتباری با دوره ترکیبی کوتاه‌تر باشید تا بیشترین بهره را از پس‌انداز خود ببرید. قبل از موعد محاسبه کنید تا مطمئن شوید که معامله خوبی به دست می‌آورید. از برداشتن پیش از موعد پس‌انداز خودداری کنید تا سود مرکب در حال رشد باشد.

هنگام گرفتن وام، بهره مرکب، پرداخت وام اصلی را دشوارتر می‌کند. برای کاهش بهره مرکب، مطمئن شوید که هر ماه مقداری از مبلغ اصلی را پرداخت می‌کنید. برخی از افراد فقط هر ماه سود را پرداخت می‌کنند، به خصوص اگر پول نقد پایینی داشته باشند، اما کاهش اصل سرمایه بهترین راه برای جلوگیری از پرداخت اضافی به سود مرکب است. در صورت امکان پرداخت‌های اضافی انجام دهید تا در اسرع وقت اصل پول را پرداخت کنید. اگر از پرداخت‌های خود عقب بمانید، بهره مرکب بدتر می‌شود، بنابراین از گرفتن بدهی بیش از توان خود اجتناب کنید.
بهره مرکب یکی از مهمترین مفاهیم پولی است که باید درک کرد. برای اینکه این کار برای شما کارساز باشد، پول خود را در بانک نگه دارید و شریک وام‌ دهنده‌ای را انتخاب کنید که بتواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *