0

سرمایه اجتماعی چیست؟ مزایا و معایب آن

سرمایه اجتماعی چیست؟ مزایا و معایب آن

اصطلاح سرمایه اجتماعی به محصول مثبت تعامل انسانی اشاره دارد. نتیجه مثبت ممکن است ملموس یا نامشهود باشد و ممکن است شامل لطف، اطلاعات مفید، ایده‌های نوآورانه و فرصت‌های آینده باشد. سرمایه اجتماعی در اختیار یک فرد نیست، بلکه در پتانسیل بین ارتباطات شبکه‌های اجتماعی بین افراد ظاهر می‌شود.

می‌توان از آن برای توصیف سهمی که در موفقیت یک سازمان به کار می‌رود، به روابط و شبکه‌های شخصی، هم در داخل و هم در خارج از سازمان نسبت داد. همچنین می‌توان از آن برای توصیف روابط شخصی در یک شرکت استفاده کرد که به ایجاد اعتماد و احترام در بین کارکنان کمک می‌کند و منجر به افزایش عملکرد شرکت می‌شود.

سرمایه اجتماعی

مجموعه‌ای از ارزش‌ها یا منابع مشترک است که به افراد اجازه می‌دهد در یک گروه با هم کار کنند تا به طور موثر به یک هدف مشترک دست یابند. سرمایه اجتماعی همچنین می‌تواند به عنوان توانایی بالقوه برای به دست آوردن منابع یا اطلاعات از ارتباطات شخصی در نظر گرفته شود.
این ایده به طور کلی برای توصیف اینکه چگونه اعضا می‌توانند در جامعه با هم متحد شوند تا به طور هماهنگ زندگی کنند استفاده می‌شود. در تجارت، سرمایه اجتماعی می‌تواند با ایجاد حس ارزش‌های مشترک و احترام متقابل به موفقیت شرکت کمک کند.

شناخت سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی به گروهی از افراد این امکان را می‌دهد که برای دستیابی به یک هدف یا اهداف مشترک به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند. این اجازه را می‌دهد تا یک جامعه یا سازمان، مانند یک شرکت یا یک سازمان غیرانتفاعی، از طریق اعتماد و هویت مشترک، هنجارها، ارزش‌ها و روابط متقابل با هم به عنوان یک کل عمل کنند.

به بیان ساده، سرمایه اجتماعی از طریق روابط اجتماعی به جامعه به عنوان یک کل، سود می‌رساند. به این ترتیب، مطالعه در مورد چگونگی کارکرد یا عدم کارکرد سرمایه اجتماعی در علوم اجتماعی فراگیر شده است.
اگرچه اصطلاح سرمایه اجتماعی ممکن است اخیراً مورد استفاده قرار گرفته باشد. اما خود این مفهوم که روابط اجتماعی می‌تواند نتایج مولد برای یک فرد یا یک گروه داشته باشد، برای مدتی طولانی مورد بررسی قرار گرفته است. که معمولاً برای توصیف مسئولیت مدنی و اجتماعی یا نحوه همکاری اعضای یک جامعه برای زندگی هماهنگ استفاده می‌شد. وقتی در این زمینه استفاده می‌شود، این تعریف کاملاً اجتماعی است و هیچ پیامد مالی ندارد.
اما این اصطلاح بسته به نحوه کاربرد آن می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. در واقع سرمایه اجتماعی دیگر محدود و محلی نیست. این مفهوم معمولاً برای توصیف روابطی که به موفقیت کسب و کار کمک می‌کند استفاده می‌شود. مسلماً به اندازه سرمایه مالی یا انسانی ارزشمند در نظر گرفته می‌شود.

شبکه‌سازی و استفاده از اینترنت نمونه‌های بارز چگونگی کارکرد سرمایه اجتماعی در مفهوم تجاری است. به متخصصان این امکان را می‌دهد که ارتباطات اجتماعی و اغلب جهانی را در انواع مختلف ایجاد کنند. بسیاری از مشاغل از طریق شبکه‌های غیررسمی و نه از طریق فهرست مشاغل پر می‌شوند. یعنی سرمایه اجتماعی در عمل.

مزایای سرمایه اجتماعی

استفاده از سرمایه اجتماعی باعث افزایش جریان اطلاعات در ارتباطات اجتماعی، باز کردن درها و انتشار ایده‌ها می‌شود. جامعه‌شناسان و سایر دانشمندان علوم اجتماعی نکات مثبتی را که سرمایه اجتماعی می‌تواند به همراه داشته باشد را مستند کرده‌اند. به عنوان مثال، مشخص شده است که بسیاری از افراد شغل خود را از طریق شفاهی به جای روش‌های رسمی‌تر پیدا کرده‌اند.

افرادی که به سطوح بالاتری از سرمایه اجتماعی دسترسی دارند نیز گزارش می‌دهند که شادتر بوده و از سلامت بهتری برخوردارند و در نتیجه روابط مثبتشان، سطح اعتماد بیشتری به یک جامعه دارند.
در درون سازمان‌ها، مانند کسب‌وکارها، سرمایه اجتماعی بالا نیز اعتماد، احترام متقابل و همکاری را تقویت می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و سودآوری شود.
ایده سرمایه اجتماعی برای مدت طولانی شناخته شده بود، اما بیشتر توسط جامعه شناسان جیمز کلمن، رابرت پاتنام، پیر بوردیو و مارک گرانوتر رسمیت یافت.

معایب سرمایه اجتماعی

بسیاری از مردم بر این باورند که موفقیت یک سازمان، چه جامعه به عنوان یک کل یا یک گروه خاص، به میزان سرمایه اجتماعی موجود بستگی دارد. به همین دلیل است که سرمایه اجتماعی همواره با تغییرات مثبت مرتبط بوده است. اما این همیشه درست نیست. اگرچه مزایای مشخصی برای سرمایه اجتماعی وجود دارد، اما می‌توان از آن برای اهداف دست‌کاری یا مخرب استفاده کرد.

گروه‌های شرور، مانند باندها و کارتل‌های مواد مخدر، اغلب از سرمایه اجتماعی برای تقویت پیوندهای درون گروه و جذب اعضای جدید استفاده می‌کنند. به طور مشابه، گروهی از مدیران شرکت‌ها ممکن است برای دستکاری قیمت‌های بازار برای بیرون راندن رقابت تبانی کنند. ظهور این نوع گروه‌ها می‌تواند سرمایه اجتماعی کلی یک محله یا شهر را کاهش دهد. ساکنان و مشاغل محلی رنج می‌برند و مشتریان بالقوه از این منطقه دوری می‌کنند. حتی زمانی که برای مقاصد تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. افراد به حاشیه رانده شده و آنهایی که در گروه‌های اقلیت هستند ممکن است منابع سرمایه اجتماعی مشابهی با دیگران در جامعه نداشته باشند، که می‌تواند آنها را در مضیقه قرار دهد.

چنین افرادی را می‌توان از فرصت‌ها محروم کرد، زیرا فاقد سرمایه اجتماعی و ارتباطات شبکه‌ای برای معرفی به افراد قدرتمند یا یادگیری در مورد فرصت‌های خوب هستند.

مثال برای سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی چیست؟ مزایا و معایب آن

سرمایه اجتماعی به فرد اجازه می‌دهد تا از اطلاعات یا منابع در میان ارتباطات اجتماعی خود استفاده کند. درخواست از یک دوست برای قرض گرفتن خودروی خود، یا اطلاع از فرصت شغلی از یک همکلاسی قدیمی دانشگاه، هر دو نمونه‌هایی از سرمایه اجتماعی هستند.

چگونه می‌توان سرمایه اجتماعی را توسعه داد؟

سرمایه اجتماعی محصول جانبی شبکه‌های اجتماعی و روابط بین فردی است. رشد و تقویت این پیوندها بین خانواده، دوستان و همکاران به ایجاد دسترسی شما به سرمایه اجتماعی کمک می‌کند. معاشرت، برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، شرکت در رویدادهای شبکه و ارتباط با آشنایان قدیمی همگی راهبردهای مفیدی هستند.

ایجاد شبکه‌های اجتماعی متنوع نیز می‌تواند به شما کمک کند تا به افراد جدید و متفاوتی دسترسی پیدا کنید که ممکن است انواع اطلاعات جدید و متفاوتی داشته باشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *