0

بهترین سرمایه‌گذاری در دوران رکود

بهترین سرمایه‌گذاری در دوران رکود

سرمایه‌گذاری یک عمل اقتصادی است که اگر در بازاری مطمئن انجام گیرد، باعث رشد دارایی می‌شود. بهترین حالت اقتصاد یک کشور، دوران رشد و شکوفایی اقتصادی است که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی آن مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما  رکود و تورم را هم نمی‌شود از اقتصاد کشورها حذف کرد. در این مقاله به مبحث بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در دوران رکود می‌پردازیم و سعی می‌کنیم بهترین راه‌های نجات سرمایه در این دوران را ارائه دهیم.

کاهش ارزش سرمایه و در پی آن به خطر افتادن تمام زندگی یک فرد، یک شرکت یا یک خانواده ، اثر نامطلوبی است که رکود اقتصادی به دنبال دارد. پس سرمایه‌گذاری در دوران رکود باید آنقدر هوشمندانه باشد تا هم این دوران را پشت سر بگذارد و هم به رشد و بهره‌وری در دوران پس از آن برسد.

رکود اقتصادی چیست؟

حالت بی‌حرکتی و سکون در اقتصاد را رکود اقتصادی می‌گویند. کارشناسان اقتصاد، رشد منفی در تولید ناخالص داخلی در دو فصل متوالی را رکود می‌نامند.

تولید ناخالص داخلی معیار خدمات تولید شده در اقتصاد است که کاهش آن باعث کاهش اشتغال، کاهش درآمدهای واقعی، تضعیف تولید، تضعیف خرید و فروش،  کاهش اعتماد به نفس در مشاغل و مصرف‌کنندگان، کاهش انگیزه ریسک و تمایل به سرمایه‌گذاری ایمن در سرمایه‌گذاران می‌شود.

علت رکود اقتصادی

رکود بازار باعث رشد منفی اقتصاد می‌شود. عواملی که باعث رکود بازار می‌شود، عبارتند از:

– عدم توازن در عرضه و تقاضا

– عدم تولید کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم

– بدهی‌های زیاد دولت

– بحران‌های اقتصادی

– شوک‌های اقتصادی ناشی از جنگ، بیماری و…

– افزایش تورم خارج از کنترل

– سیاست‌های پولی انقباضی

– پیشرفت تکنولوژی و پیدایش فناوری‌های نو در مورد کشورهایی که نتوانند اقتصاد هماهنگ با این پیشرفت‌ها داشته باشند.

هر کدام از این موارد به نحوی می‌تواند بازارهای مالی مختلف مانند بازار سهام و سرمایه را دچار کاهش و سقوط کند و رکود اقتصادی ایجاد شود که برای گذر از  آن نیاز به تدابیر اقتصادی دقیق و هوشمندانه‌ است.

از آنجا که حرکت اقتصاد، به صورت چرخه‌ای است و در این حرکت، هم افزایش تجربه می‌شود و هم کاهش، پس جای نگرانی نیست، با یافتن راه‌های مطمئن سرمایه‌گذاری می‌توان از  دارایی‌ها محافظت کرد.

بهترین سرمایه‌گذاری در دوران رکود

بهترین سرمایه‌گذاری در دوران رکود

روش‌های مختلفی برای حفظ سرمایه در دوران رکود وجود دارد که با هوشیاری، دانش، آموزش و داشتن مهارت و تجربه می‌توان روش درست را انتخاب کرد و با کم‌رنگ کردن معایب آن، به سود اقتصادی دست یافت. در زیر به چند نمونه اشاره می‌شود.

سرمایه‌گذاری در طلا و سکه

خرید طلا و سکه و ذخیره آن یک سرمایه‌گذاری مطمئن محسوب می‌شود. البته به یک نکته باید توجه کرد و آن اینکه رکود اقتصادی در قیمت طلا تأثیر نمی‌‌گذارد و در بسیاری موارد، در این شرایط هم قیمت طلا روند صعودی پیدا می‌کند. خرید طلا و سکه در زمانی که قیمت بالا دارند و ذخیره آنها، سرمایه‌گذاری مطمئنی نخواهند بود.

سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و حساب بلندمدت

بانک‌ها برای جذب  سرمایه مردم اقدام به ارائه اوراق بهادار و پرداخت سودهای بلندمدت می‌کنند. یکی از سرمایه‌گذاری‌های مطمئن، خرید این اوراق است. این سرمایه‌گذاری سود سالانه کمی دارد از این رو گزینه مناسبی برای سالمندان و مستمری‌بگیرانی است که تمایلی به ریسک ندارند.

این روش سرمایه‌گذاری برای جوانان توصیه نمی‌شود زیرا از آنجا که هیچ نقشی در رونق تولید ندارد به عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی کمک می‌کند.

سهام

در دوران رکود اقتصادی، اگر اطلاعات کاملی در زمینه خرید سهام و بازار سرمایه وجود داشته باشد، خرید سهام شرکت‌های قوی‌بنیانی که به اندازه کافی با افت قیمت روبه‌رو شده و به ارزش اسمی خود نزدیک شده باشند، یک سرمایه‌گذاری مطمئن محسوب می‌شود. این شرکت‌ها بعد از پایان رکود، به ارزش‌های بالایی دست پیدا خواهند کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه بازار بورس و سهام هستند که در آنها سهم شرکت‌هایی که ریسک کمتری دارند ارائه می‌شود. با خرید سهام این صندوق‌ها بعد از مدتی سود اقتصادی و معقول به دست می‌آید.

اگر چه سود خرید سهام از این صندوق‌ها نسبت به خرید سهام به صورت مستقیم از یک شرکت کمتر است ولی اطمینان بیشتری نسبت به سوددهی آن وجود دارد و با صبر و انتظار می‌توان به سود مطلوب در آن امیدوار بود.

تولید کالاهای ضروری

در دوران رکود اقتصادی، درآمد اکثریت اجتماع کاهش می‌یابد، بنابراین کالاهای غیرضروری و لوکس از سبد خانوار حذف می‌شوند و خرید بعضی کالاها هم به تعویق می‌افتد. بنابراین تشخیص کالاهای مورد نیاز مردم و سرمایه‌گذاری برای تولید آن، می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئنی در این دوران باشد.

تولید کالاهای ضروری مانند مواد غذایی، دارو، ابزارهای صنعتی و… و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی زودبازده از یک طرف مطمئن و سودآور است و از طرفی کمک بزرگی در جهت خارج شدن اقتصاد از حالت رکود به حساب می‌آید.

زمین و ملک

اگر مقدار زیادی نقدینگی در دسترس باشد، زمین و ملک هم می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در دوران رکود باشد.

ارز دیجیتال

با داشتن اطلاعات کاملی از ارز دیجیتال و شرایط اقتصادی شاید بشود در زمینه ارز دیجیتال هم سرمایه‌گذاری کرد اما باید توجه داشت که این بازارها دچار نوسانات شدید می‌شوند و نباید بی‌گدار به آب زد.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری در دوران رکود

در دوران رکود برای جلوگیری از شکست در سرمایه‌گذاری باید به چند نکته توجه کرد:

– داشتن اطلاعات دقیق از وضع اقتصاد و پیگیری اخبار، می‌تواند کمک کند تا تصمیمات درستی گرفته شود.

– سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه بسیار نتیجه‌بخش است زیرا در دوران رکود، وضعیت اقتصاد قابل پیش‌بینی نیست.

– واکنش فوری به اخبار رکود، گزینه مناسبی برای حفظ سرمایه نیست. گاهی فروش سرمایه و نقد کردن آن، ضرر بسیاری متوجه سرمایه‌گذار می‌کند؛ پس دید اقتصادی داشتن، پایبند بودن به اهداف بلندمدت و منتظر گذر از فراز و نشیب بازار بودن در این موارد به نجات سرمایه از کاهش کمک می‌کند.

– در شرایط اقتصادی سخت، بهتر است آن مقدار از سرمایه درگیر کار شود که با کاهش ارزش آن، امکان نادیده‌گرفتن آن برای سرمایه‌گذار باشد و مجبور به نقد کردن فوری نشود. صبر کردن در سرمایه‌گذاری احتمال سوددهی معقول را بالا می‌برد.

– تنوع در سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که با کاهش ارزش یکی از دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌های دیگر این کاهش را جبران کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *