0

مشاور شغلی چیست؟ وظایف و درآمد آن

مشاور شغلی چیست؟ وظایف و درآمد آن

مشاور شغلی یا مربی شغلی حرفه‌ای است که به شما امکان می‌دهد به دیگران کمک کنید تا در شغل خود پیشرفت نمایند. این می‌تواند یک انتخاب شغلی کامل برای کسانی باشد که دوست دارند به دیگران خدمت کنند. درک مهارت‌ها، گواهینامه‌ها و تجربیات شغلی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مربی شغلی می‌تواند کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی مناسب شما است یا خیر.
در این مقاله، ما در مورد آنچه که یک مربی شغلی انجام می‌دهد، چگونگی تبدیل شدن به مشاور شغلی و دیدگاه حرفه‌ای برای این نقش را بحث می‌کنیم.

مشاور شغلی

مشاوران شغلی افرادی را که در مورد شغل خود نیاز به تصمیم‌گیری دارند را راهنمایی می‌کنند. آنها با مشاوران شغلی که ممکن است در دانشگاه یا از طریق یک مقام محلی یا خیریه با آنها برخورد کرده باشید متفاوت هستند.
آنها معمولاً با مشتریانی کار می‌کنند که در دنیای کار تجربه دارند نه با کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند. آنها از مهارت‌های تخصصی خود در مربیگری و مشاوره، برای راهنمایی افرادی که قصد ارتقاء شغلی دارند، کسانی که می‌خواهند مسیر شغلی خود را تغییر دهند و کسانی که نیاز به یافتن نقش جدیدی دارند، استفاده می‌کنند.

مربیان شغلی می‌توانند در مورد بسیاری از موضوعات شغل محور، از جستجوی شغل گرفته تا مصاحبه و کسب ترفیع، راهنمایی ارائه دهند. آنها ممکن است با مشتریان در سراسر صنایع کار کنند، یا ممکن است روی یک صنعت خاص متمرکز شوند و از دانش و ارتباطات خود برای ارائه مشاوره تخصصی استفاده کنند.

وظایف مشاور شغلی

یک مربی شغلی طیف وسیعی از خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد. مسئولیت‌های رایج، برای یک مربی شغلی عبارت‌اند از:

ملاقات با مشتریان برای بحث در مورد وضعیت شغلی فعلی، چشم‌اندازهای موجود و اهداف حرفه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت

ارزیابی مهارت‌های حرفه‌ای مشتری برای تعیین تطابق شغلی ایده‌آل

پیشنهاد مهارت‌هایی به مشتری برای توسعه به منظور برتری در یک زمینه ترجیحی

جست‌وجوی مشاغلی که با مهارت‌ها و آرزوهای شغلی مشتری هماهنگ باشد

کمک به مشتری در تکمیل درخواست برای موقعیت‌های مورد نظر

برگزاری مصاحبه‌های تمرینی با مشتری قبل از مصاحبه آنها برای یک موقعیت آزاد

ارائه مشاوره در مورد پیشنهادهای شغلی و کمک به مشتری در صورت لزوم بین چندین پیشنهاد

درآمد مشاور شغلی

متوسط حقوق مشاور شغلی 10 تا 50 میلیون در ماه است. محدوده حقوق می‌تواند به طور گسترده‌ای بسته به عوامل مهم بسیاری از جمله تحصیلات، گواهینامه‌ها، مهارت‌های اضافی، تعداد سال‌هایی که در حرفه خود سپری کرده‌اید متفاوت باشد.

چگونه مشاور شغلی شویم

مشاور شغلی چیست؟ وظایف و درآمد آن

اگرچه بسیاری از مربیان شغلی به طور مستقل و در تخصص‌های مختلف کار می‌کنند، هشت مرحله کلی وجود دارد که می‌تواند به شما در ادامه این حرفه کمک کند:

کسب مدرک

در حالی که مدرک برای این نقش الزامی نیست، اما اکثر مربیان قبل از ورود به دنیای حرفه‌ای حداقل مدرک لیسانس را کسب می‌کنند. منابع انسانی، تجارت، انگلیسی و ارتباطات گزینه‌های رایجی برای این مسیر شغلی هستند، زیرا این مدارک مهارت‌ها و دانش‌هایی را ارائه می‌دهند که در طیف گسترده‌ای از صنایع قابل اجرا هستند.
گزینه دیگر این است که تصمیم بگیرید در چه صنعتی قصد دارید خدمت کنید، سپس مدرکی در یک رشته مرتبط دریافت نمایید. به عنوان مثال، مدرک علوم کامپیوتر می‌تواند برای مربی حرفه‌ای که با متخصصان فناوری اطلاعات کار می‌کند مفید باشد.

کسب تجربه حرفه‌ای

برای مربیان حرفه‌ای داشتن تجربه قبلی در زمینه کاری خود یا به طور کلی در دنیای حرفه‌ای می‌تواند مفید باشد. نشان دادن پیشرفت حرفه‌ای خود می‌تواند به ایجاد اعتبار کمک کند. داشتن دانش دست اول به شما این امکان را می‌دهد که درک قوی‌تری از نحوه عملکرد کسب‌وکارها، هم از نظر حرفه‌ای و هم از نظر اجتماعی، ایجاد کنید. این می‌تواند کمک کند تا مشتریان خود را بهتر راهنمایی کنید تا آن‌ها سریع‌تر پیشرفت کنند.

مهارت‌های خود را توسعه دهید

یک مشاور شغلی از مهارت‌های حرفه‌ای و بین‌فردی برای موفقیت در شغل خود استفاده می‌کند. مهارت‌های مهم عبارت‌اند از:

گوش‌دادن فعال: توانایی گوش‌دادن با دقت و دریافت اطلاعات مهم، مهارتی حیاتی برای یک مربی شغلی است. شما هنگام صحبت با مشتری و بحث در مورد اهداف او از مهارت‌های گوش‌دادن فعال خود استفاده می‌کنید. آنها همچنین هنگام برقراری ارتباط با کارفرمایان بالقوه یا سایر اتصالات شبکه مفید هستند.

توجه به جزئیات: هنگام کار به‌عنوان یک مربی شغلی، توجه به جزئیات به شما این امکان را می‌دهد که در طول جستجوی شغل به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهید. هنگامی که اسناد درخواست مشتریان خود را تصحیح می‌کنید تا به دنبال خطاها بگردید، و همچنین زمانی که در حال بررسی لیست‌های شغلی برای یافتن فرصت‌های شغلی خوب برای مشتری هستید، این یک مهارت مفید است.

مهارت‌های اداری: به‌عنوان یک مربی شغلی، ممکن است وظایف اداری مختلفی را انجام دهید. برخی از وظایف عبارت‌اند از سازماندهی اطلاعات مشتری و کمک به مشتریان برای آماده‌کردن اسناد خود.

ارتباط: همان‌طور که گوش‌دادن با دقت در طول بحث مهم است، مهارت‌های ارتباطی قوی برای یک مربی شغلی ضروری است. توانایی برقراری ارتباط شفاهی و نوشتاری به شما امکان می‌دهد اطلاعات مهم را به طور موثر و حرفه‌ای منتقل کنید.

همدلی: مربی با درک احساسات مشتری، می‌توانید لحن خود و محتوای بحث‌ها را تنظیم کنید تا بهترین نتایج ممکن را از جلسه بگیرید. همدلی می‌تواند جهت آماده‌سازی مشتریان برای اهداف آینده شغلی مفید باشد.

یک شبکه بسازید

ایجاد ارتباطات یک راه مفید برای پیشرفت در دنیای حرفه‌ای است و شما می‌توانید از ارتباطات خود برای کمک به مشتریان استفاده کنید. با شرکت در کنفرانس‌ها و ایجاد روابط با متخصصان صنعت، می‌توانید شبکه خود را گسترش دهید. این همکاران جدید ممکن است به شما در مورد فرصتی برای یک مشتری هشدار دهند یا به مشتری شما که در شرکت آنها درخواست می‌دهد کمک کنند.

بازار را مطالعه کنید

هرچه در مورد روندهای شغلی اطلاعات بیشتری داشته باشید، در جستجوی فرصت‌های کاری برای مشتریان یا ارائه مشاوره، توانایی بیشتری خواهید داشت. مفید است که در مورد وضعیت در حال تغییر بازار کار به‌روز بمانید، بنابراین ممکن است بخواهید بازار کار عمومی و صنعت موردنظر خود را نظارت و مطالعه کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *