0

سامانه کدال (Codal) چیست و چه کاربردی دارد؟

سامانه کدال (Codal) چیست و چه کاربردی دارد؟

طبق ماده 2 قانون بورس مصوب 1384، اعضای هیئت مدیره سازمان بورس موظف هستند بر اجرای درست قوانین بورس، ساماندهی سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصاد، بهبود شفافیت و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران در دسترسی به اطلاعات رسمی و درست، نظارت دقیق داشته و مسئولیت تخلف از آن را به عهده بگیرند.

سامانه کدال اولین بار در سال 1386 با همکاری 14 شرکت که در فهرست بورس قرار داشتند، آغاز به کار کرد. کم‌کم با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نحوه استفاده از سامانه کدال به شرکت‌های بورسی آموزش داده شد، تا اینکه از ابتدای سال 1388 تمامی شرکت‌های فعال در بورس موظف به ارسال اطلاعات و گزارشات خود به کدال شدند. مؤسسات حسابرسی مورد تأیید سازمان بورس نیز از سال 1389 به این سامانه پیوستند.

امروزه این سامانه با اطلاعات به روز و کامل، ارتقا یافته و با در اختیار گذاشتن جزئیات دقیق از حساب شرکت‌های فعال در سازمان بورس به شفاف‌سازی نظام بورس و وضعیت سهام صاحبین اوراق بهادار، کمک شایانی کرده است.

سامانه کدال چیست؟

سامانه کدال (Codal) چیست و چه کاربردی دارد؟

کدال، سامانه یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی توسط شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس با هدف دسترسی آسان به اطلاعات و بررسی دقیق‌تر آنها می‌باشد. کدال یک سامانه حمایتی اقتصادی دو طرفه، هم برای سرمایه‌گذار و هم برای شرکت‌های موجود در بورس است.

بورس بازاری غیرقابل پیش‌بینی برای آینده دور است؛ اما با استفاده از سامانه کدال می‌توان به اطلاعات مالی شفاف شرکت‌ها دست پیدا کرد، پیش‌بینی آینده آنها را از سود شرکت و عملکرد گذشته آنها را بررسی کرد، به این ترتیب انتخاب هدفمندتری داشت تا امکان برداشتن قدم‌های محکم‌تر برای سرمایه‌گذاران به ویژه افراد مبتدی و تازه وارد فراهم شود.

فرآیندهای اصلی سامانه کدال

– آماده‌سازی و ثبت گزارش‌ها به‌وسیله شرکت‌های موجود در بورس

– دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه

– ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی

– تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط کارشناسان سازمان

– انتشار اطلاعات به عموم مردم

اهداف اصلی سایت کدال

– سرعت بخشیدن در انتشار اطلاعات شرکت‌های فعال در بورس

– فراهم آوردن بستری مناسب جهت ارائه گزارش عملکرد شرکت‌ها بر مبنای اصول جهانی

– ایجاد بستری مناسب برای دسترسی آسان عموم مردم به اطلاعات موجود در سایت

– فراهم آوردن امکان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارائه اطلاعات

– شفاف‌سازی اطلاعات به دلیل کاهش دوره زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات

– افزایش دقت در محاسبات و کنترل‌ها

– افزایش هماهنگی واحدهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی

سامانه کدال چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم کاربردهای اصلی سامانه کدال را شرح دهیم باید بگوییم، کسب سود از بازار بورس به دو صورت است: یکی از طریق افزایش قیمت سهام و دیگری از طریق تقسیم سود نقدی سهام.

ناگفته نماند که در بیش از 90 درصد مواقع، افزایش قیمت سهام در اثر یک اتفاق یا خبری است که داخل شرکت رخ می‌دهد و این اتفاق از طریق سایت کدال به سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌شود.

از طرفی سود نقدی سهام از طریق مجمع عمومی به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. هر شرکتی موظف است تا حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی مجمع عمومی را برگزار کند و سود را بین سهام‌داران تقسیم کند. شرکت‌ها باید 10 روز قبل از برگزاری مجمع، آگهی دعوت و تاریخ پرداخت سود نقدی را در سامانه کدال منتشر کنند تا سهام‌داران در جریان امور قرار بگیرند.

گزارش‌های درج شده در سامانه کدال

همانطور که اشاره شد، سایت کدال محلی برای ارائه گزارشات شرکت‌ها و نمادهای فعال بورس است. این گزارشات به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به اختصار توضیح داده خواهند شد:

صورت‌های مالی میان دوره و پایان دوره

طبق قوانین سازمان بورس شرکت‌ها ملزم هستند تا گزارشات مالی خود را به صورت دقیق و شفاف در بازه‌های زمانی سه ماهه منتشر کنند. بنابراین این گزارشات در بازه‌های زمانی 3، 6 و 9 ماهه در اختیار عموم قرار می‌گیرد و در انتهای سال مالی یک گزارش سالانه از عملکرد شرکت ارائه می‌شود.

گزارش‌های ماهیانه

شرکت‌ها موظف هستند آمار فروش و یا ارائه خدمات خود را در بازه‌های یک ماهه به صورت گزارشی با درج جزئیاتی از جمله حجم و نرخ فروش و ارزش ریالی فروش کل در اختیار عموم قرار دهند.

گزارش فعالیت هیئت مدیره

برای برگزاری مجمع عمومی، شرکت موظف است گزارش حسابرسی عملکرد مالی یک ساله خود را در سامانه کدال منتشر کند. سپس اعضای هیئت مدیره با توجه به این گزارش و نحوه عملکرد شرکت در گذشته، گزارشی جهت تشریح وضعیت شرکت در زمان حال و آینده منتشر می‌کنند که تمام این اطلاعات تحت عنوان “گزارش فعالیت هیئت مدیره” در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

شرکت‌ها موظفند تا اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود سهام خود را در قالب “افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف” در سایت کدال منتشر کنند و در آن تغییرات سود هر سهم را مشخص کنند.

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

اطلاعاتی است که مستقیماً روی سود سهام اثرگذار نیست، اما سرمایه‌گذاران باید از آن اطلاع داشته باشند.

گزارش تفسیری مدیریت

گزارشی که در آن انتظارات مدیر از میزان فروش محصول درج می‌شود و در قالب “گزارش تفسیری مدیریت” همراه با گزارشات میان دوره‌ای ارائه می‌شود.

یادداشت‌های همراه صورت مالی

هر شرکت فعال در بورس دارای یک حسابرس داخلی مورد تأیید سازمان بورس است. این افراد موظف هستند عملکرد مالی شرکت را در بازه‌های 6 و 12 ماهه بررسی کنند و گزارش حسابرسی خود را تحت عنوان “اطلاعات و صورت‌های مالی 6 یا 12 ماهه منتهی به xx/xx/xx13” منتشر کنند. این گزارشات به عنوان یادداشت‌های همراه صورت مالی شناخته می‌شوند.

فرآیند انجام افزایش سرمایه

هر شرکتی برای افزایش سرمایه خود باید مجمع فوق‌العاده تشکیل داده و چند گزارش ارائه دهد. ابتدا طرح توجیهی افزایش سرمایه تحت عنوان گزارشی به نام “پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق‌العاده جهت افزایش سرمایه” منتشر می‌گردد. سپس حسابرس و بازرس قانونی طرح را بررسی و گزارش خود را با نام “اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه” ارائه می‌دهند. در نهایت گزارش برای سازمان بورس ارسال شده و نظر این سازمان تحت گزارشی با عنوان “مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه” در سامانه کدال ثبت می‌شود. پس از آن شرکت 60 روز برای تشکیل مجمع فوق‌العاده زمان دارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *