0

رشته میکروبیولوژی چیست؟ و بازار کار آن

رشته میکروبیولوژی چیست؟ و بازار کار آن

میکروبیولوژی زیر شاخه‌ای از زیست شناسی است که در درجه اول به مطالعه حیات بیولوژیکی بسیار کوچک می‌پردازد. این اشکال حیات به عنوان میکروارگانیسم‌ها شناخته می‌شوند و می‌توانند شامل مواردی مانند باکتری‌ها، جلبک‌ها، قارچ‌ها و حتی ویروس‌ها باشند.

اگر در حال تحصیل هستید یا در نظر دارید که وارد رشته میکروبیولوژی شوید، مهم است که در مورد این رشته اطلاعاتی داشته باشید. در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که رشته میکروبیولوژی چیست، چگونه میکروبیولوژیست شویم و به برخی از سوالات متداول پاسخ می‌دهیم.

رشته میکروبیولوژی چیست؟

میکروبیولوژی مطالعه، همه موجودات زنده‌ای است که خیلی کوچک هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. این شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، پریون‌ها، تک یاخته‌ها و جلبک‌ها می‌شود که در مجموع به عنوان «میکروب» شناخته می‌شوند. این میکروب‌ها نقش کلیدی در چرخه مواد مغذی، تجزیه زیستی/تخریب زیستی، تغییرات آب و هوا، فساد مواد غذایی، علت و کنترل بیماری و بیوتکنولوژی دارند.

به لطف تطبیق پذیری آنها، میکروب‌ها را می‌توان به طرق مختلف وارد کار کرد: ساخت داروهای نجات دهنده، ساخت سوخت‌های زیستی، پاکسازی آلودگی، و تولید و فراوری غذا و نوشیدنی. این رشته تحصیلی همچنین از نزدیک با زمینه‌هایی مانند پزشکی، علوم دامپزشکی، زیست شناسی و دندانپزشکی مرتبط است. این مدرک می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات، یادگیری مهارت‌های کاربردی و تحقیق باشد.

وظایف میکروبیولوژیست

میکروبیولوژیست‌ها اغلب با حجم زیادی از داده‌ها کار می‌کنند تا الگوها را شناسایی و نتیجه گیری کنند. به همین دلیل، در طول دوره آموزش میکروبیولوژی، با دانش و مهارت جمع آوری، تجزیه و تحلیل، پردازش و ارائه داده‌ها آشنا می‌شوند. این اغلب شامل یادگیری استفاده از ابزارهای دیجیتال مختلف برای مدیریت و تجسم مجموعه داده‌ها می‌شود و حتی ممکن است شامل یادگیری زبان‌های خاصی باشد.

میکروبیولوژیست‌ها میکروب‌ها را مطالعه می‌کنند و برخی از مهم‌ترین اکتشافاتی که زیربنای جامعه مدرن بوده است، حاصل تحقیقات میکروبیولوژیست‌های معروف مانند جنر و واکسن او علیه آبله، فلمینگ و کشف پنی‌سیلین، مارشال و شناسایی ارتباط هلیکوباکتر است. عفونت پیلوری و زخم معده و زور هاوزن که ارتباط بین ویروس پاپیلوما و سرطان دهانه رحم را شناسایی کرد.

تحقیقات میکروبیولوژی برای پاسخگویی به بسیاری از آرزوها و چالش‌های جهانی فعلی، مانند حفظ امنیت غذا، آب و انرژی برای جمعیت سالم در زمین قابل سکونت، محوری بوده و همچنان ادامه دارد. تحقیقات میکروبیولوژی همچنین به پاسخ به سؤالات بزرگی مانند «حیات روی زمین چقدر متنوع است؟» و «آیا زندگی در جای دیگری در کیهان وجود دارد» کمک خواهد کرد.

بازار کار رشته میکروبیولوژی

فارغ‌التحصیلان دارای مدرک لیسانس میکروبیولوژی، فرصت‌هایی برای استخدام در دولت، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های صنعتی (غذا، لبنیات، شیمیایی، داروسازی و شرکت‌های مهندسی ژنتیک) دارند. دانشجویانی که دارای مدارک بالاتری در این رشته هستند، فرصت‌های شغلی در همین زمینه‌ها، با مسئولیت‌های بیشتر و حقوق‌های نسبتاً بالاتر، و همچنین تدریس در دبیرستان و دانشگاه‌ها را دارند.

نمونه‌هایی از موقعیت‌های شغلی رشته میکروبیولوژی عبارت‌اند از:

تکنسین آزمایشگاه تحقیقاتی

تحلیلگر کنترل کیفیت

میکروبیولوژیست بالینی یا ایمونولوژیست

میکروبیولوژیست مواد غذایی یا لبنیات

میکروبیولوژیست محیطی

تکنسین DNA نوترکیب

تکنسین تخمیر

دانشمند محقق

استاد دانشگاه

دبیر مدرسه

میکروبیولوژیست بهداشت عمومی

سوالات متداول رشته میکروبیولوژی

در زیر مجموعه‌ای از سوالات متداول مربوط به رشته میکروبیولوژی به همراه پاسخ‌های مربوط به آنها آورده شده است:

چه مدت طول می‌کشد تا مدرک میکروبیولوژی را بگیریم؟

دوره لیسانس یا کارشناسی در میکروبیولوژی معمولاً چهار سال طول می‌کشد تا تکمیل شود. هر سال دو ترم و در مجموع هشت ترم وجود دارد. اگر ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را انتخاب کنید، دوره کارشناسی ارشد  معمولاً دو سال به طول می‌انجامد.

با مدرک میکروبیولوژی چقدر درآمد خواهم داشت؟

بسته به مدرک و سابقه و ارگان محل خدمت، حقوق و میزان درآمد طبیعتاً متفاوت خواهد بود. به طور متوسط حقوق یک میکروبیولوژیست را می‌توان ماهانه بین 8 تا 20 میلیون تومان در نظر گرفت.

تفاوت میکروبیولوژی و زیست شناسی چیست؟

میکروبیولوژی و زیست شناسی ارتباط نزدیکی دارند. تفاوت عمده این است که میکروبیولوژی زیر شاخه زیست شناسی است. در حالی که زیست شناسی بر مطالعه موجودات زنده در تمام اشکال آنها تمرکز دارد، میکروبیولوژی به طور خاص بر میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، جلبک‌ها و انگل‌ها تمرکز دارد. شما می‌توانید در ابتدا زیست شناسی مطالعه کنید و سپس به دنبال تخصص در میکروبیولوژی باشید، مانند یک مدرک کارشناسی ارشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *