0

قبل از خرید سهم در بورس ایران چه مواردی را بررسی کنیم؟

قبل از خرید سهم در بورس ایران چه مواردی را بررسی کنیم؟

شاید در گذشته عده کمی به بورس علاقمند بودند و افرادی که اطلاعات کمتری درباره سهام و بورس داشتند، ریسک ورود به این بازار را نمی‌پذیرفتند. بنابراین اکثر افراد حاضر در بازار بورس متخصصین و یا مطلعین از بازار سهام و نوسانات آن بودند.

اما امروزه اوضاع متفاوت شده است. با کاهش نرخ سود بانک‌ها، افراد زیادی ریسک حضور در بازار بورس را برای سرمایه‌گذاری پذیرفته‌اند. اینترنت نیز به بستر مهمی برای کسب اطلاعات از نحوه خرید و فروش سهم در بورس تبدیل شده است. ما در این مقاله چند نکته کلیدی که قبل از خرید سهم در بورس باید به آن توجه کنید را، بررسی می‌کنیم.

موارد مهم قبل از خرید سهام

قبل از خرید سهم در بورس ایران چه مواردی را بررسی کنیم؟

برای داشتن یک انتخاب درست در خرید سهم، نکاتی طلایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها می‌توان سهام بهتری خرید. این نکات به اختصار در ادامه شرح داده خواهند شد.

انتخاب صنعت برتر

سعی کنید سهامی را انتخاب کنید که در آینده نیاز جامعه به آن بیشتر شود، واردات نداشته باشد و کشورهای پیشرفته‌تر آن را به تعداد بیشتر و ارزان‌تر تولید نکنند. پس باید سهمی انتخاب شود که مزیت کشور ما در تولید آن، بیشتر از سایر کشورها باشد. در این صورت احتمال ضرردهی ما در سهم کمتر خواهد بود.

 سبد سهام تشکیل دهید

وقتی صنایع برتر را شناختید، از بین آنها 4 تا 5 سهم در حوزه‌های مختلف (ساختمان، رایانه، دارو، معدن و…) را انتخاب کنید و به هرکدام 20 تا 25 درصد سرمایه خود را اختصاص دهید. در این صورت اگر یک سهم دچار زیان‌دهی شود، تمام سرمایه خود را از دست نمی‌دهید. اما توجه کنید که بیش از 5 سهم نخرید، چون با افزایش تعداد سهام، مدیریت آنها نیز سخت‌تر خواهد شد.

 انتخاب شرکت برتر در یک صنعت

شرکت‌های متعددی برای یک صنعت خاص در بورس وجود دارند. بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که بازدهی بالاتر نسبت به سایرین داشته باشد. در ادامه مواردی که بازدهی شرکت را بالا می‌برند توضیح داده خواهد شد.

 سودده یا زیان‌ده بودن سهم

به سایت TSETMC.COM بروید و تابلوی سهم شرکت مورد نظر خود را ببنید. در پایین صفحه، پارامتری به نام EPS وجود دارد. اگر منفی باشد، سهام زیان‌ده و اگر مثبت باشد سهام سودده می‌باشد. هیچ‌گاه سهام زیان‌ده را انتخاب نکنید.

 رتبه نقدشوندگی سهم

بهتر است سهمی را انتخاب کنید که خرید و فروش بالایی دارد، به این معنی که حجم معاملات و تعداد خریداران و فروشندگان آن بالاست. با انتخاب این سهم، مطمئن خواهید شد که اگر روزی به سرمایه خود احتیاج پیدا کنید، خریدارانی برای سهم شما وجود دارند. رتبه نقدشوندگی در بورس از 1 تا 50 خوب، 51 تا 100 قابل قبول و از 100 به بالا ضعیف است. لازم به ذکر است که این رتبه هر 3 تا 6 ماه یکبار تغییر می‌کند. پس بهتر است که همیشه رتبه سهم خود را بررسی کنید.

 میزان سهام شناور آزاد سهم

سهام شناور آزاد میزان سهامی است که دست سهام‌داران خرد یا اصطلاحاً مردم عادی است. ایده‌آل‌ترین وضعیت برای یک سهم این است که دو تا سه سهام‌دار عمده داشته باشد تا پشتیبانی برای جذب قراردادها باشند، و حدود 30 درصد یا کمی بیشتر، سهام شناور داشته باشد.

 نسبت P/E سهم

این مقدار سود پیش‌بینی شده سالانه به قیمت روز سهم است. P/E سهام داخل یک صنعت را با هم مقایسه کنید. در صورت مساوی بودن بقیه پارامترها، سهمی که P/E کمتری دارد بهتر است. به این معنی که این سهم رشد خود را کرده است و ریسک‌پذیری پایینی دارد.

 میزان پرداخت سود نقدی سهم

هر سهمی که بیشترین میزان پرداخت سود نقدی را داشته باشد، بهتر است. به عنوان مثال شرکتی 80 درصد سود نقدی را بین سهام‌داران تقسیم می‌کند که این رقم قابل قبولی است. البته برای اعتماد به رقم اعلام شده توسط شرکت، بهتر است عملکرد آن را در گذشته بررسی کنید.

میزان سرمایه و برنامه توسعه و پیشرفت شرکت

سهام‌هایی که سرمایه کمتری دارند بهتر هستند چرا که دامنه نوسان در بورس ایران بسیار بالاست، بنابراین در صورت زیان، سرمایه از دست رفته قابل جبران خواهد بود.

از طرفی شرکتی که برای آینده برنامه توسعه و پیشرفت داشته باشد، بهتر از شرکت‌هایی هستند که پروژه و یا برنامه جدیدی ندارند. در این صورت افرادی که تصمیم به سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند،‌ با خیال آسوده‌تری سهام می‌خرند.

 جوان بودن شرکت

سرمایه‌گذاری در شرکتی که به تازگی تأسیس شده،‌ سرمایه کمتری دارد، نیروهای جوان و ماشین‌آلات نو در اختیار دارد بهتر از شرکتی است که سرمایه زیاد دارد، به کهنسالی رسیده، ماشین‌آلات فرسوده و نیروهایی در آستانه بازنشستگی دارد.

گزارش‌های دوره‌ای سهم

هر شرکتی موظف به ارائه گزارش عملکرد در بازه‌های 3، 6، 9 و 12 ماهه است. شرکتی را انتخاب کنید که بخش پیش‌بینی سود خود را پر کرده باشد و تا کنون به آن عمل کرده باشد.

 کف قیمت سهم

با بررسی نمودار سهم، بهتر است خرید را زمانی انجام دهید که در کف قیمت (حداقل قیمت سهم) قرار دارد. خرید سهم زمانی که در سقف قیمت (حداکثر قیمت سهم) قرار دارد، کار عاقلانه‌ای نیست.

کلام پایانی

توجه داشته باشید، علم بورس و سهام‌داری بسیار گسترده و شاید پیچیده است. پس تنها با خواندن چند مقاله نمی‌توان به آن تسلط پیدا کرد. برای اینکه در این راه شکست نخورید، بهتر است با افراد آگاه، متخصص و باتجربه مشورت کنید، اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و جهان را دنبال کنید تا با کسب تجربه بتوانید وضعیت آینده بورس را پیش‌بینی کنید و همیشه اطلاعات بورس و سهام خود را به روز نگه دارید تا دچار کمترین آسیب و ضرردهی شوید.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *